حسابرسی چیست ؟

حسابرسی

حسابرسی جمع آوری و ارزیابی عینی و مستقل از گزارش‌های مالی و حسابداری سازمان است که بی طرفانه صورت می‌گیرد که معمولا توسط یک موسسه حسابرسی و یا شرکت حسابرسی انجام می‌شود.

وقتی صحبت از محافظت از دارای‌های یک سازمان می‌شود، ذینفعان علاقه زیادی به اطمینان از درست بودن گزارش ‌های مالی دارند. هدف اصلی حسابرسی مالی این است که به سرمایه‌گذاران، ذینفعان و مدیران شرکت‌ها و سازمان‌ها اطمینان کافی از صحت و کامل بودن صورتهای مالی حسابرسی شده داده شود.

به عبارت ساده تر بررسی و جستجوی مدارک و اسناد حسابداری برای پیدا کردن ایرادات و اشتباهات موجود در اسناد و مدارک و انطباق آن‌ها با استانداردهای حسابرسی در سازمان حسابرسی گفته می‌شود.

پس با این توضیحات به جواب سوال حسابرسی چیست می‌رسید:

حسابرسی فعالیتی است که گزارش های مالی یک شرکت را بر اساس استانداردهای حسابرسی ، تایید و یا رد می‌کند. در ادامه با انواع حسابرسی و خدمات یک شرکت حسابرسی بیشتر آشنا می‌شوید.

حسابرسی مالی چه روش های دارد؟

به طور کلی، مراحل حسابرسی شامل چهار مرحله اصلی می‌شود. این مراحل شامل:

حسابرس کیست؟

تا به اینجا با تعریف و مراحل حسابرسی آشنا شدید، در ادامه به فردی که مسئول حسابرسی شرکت است آشنا خواهید شد. بله حسابرس …

حسابرس فردی قابل اطمینان و بی طرف است که وظیفه حسابرسی صورت‌ها و اسناد و مدارک مالی یک شرکت و یا سازمان را بر طبق استانداردهای حسابداری دارد. یک حسابرس علاوه بر اینکه باید دانش و تجربه حسابرسی را داشته باشد باید با تمام نرم افزارهای مالی و حسابرسی آشنا باشد و بر آن‌ها مسلط باشد.

انواع حسابرس

  • حسابرس داخلی
  • حسابرس مستقل
  • حسابرس دولتی

حسابرس داخلی از طرف مدیرعامل و هیئت مدیره انتخاب و مسئول حسابرسی امور داخلی شرکت است و موظف است گزارش حسابرسی خود را به طور منظم به مدیرعامل ارائه دهد.

حسابرسان مستقل ، افرادی از شرکت حسابرسی و یا موسسه حسابرسی هستند که خدمات حسابرسی ارائه می‌کنند. این افراد با تنظیم قراردادی بین مدیران و موسسه حسابرسی ، مسئولیت انجام امور حسابرسی آن شرکت را به عهده می‌گیرند و موظف هستند گزارش‌های مورد نیاز شرکت را ارائه دهند.

حسابرس دولتی نیز وظیفه حسابرسی صورتهای مالی یک نهاد دولتی را دارد.

انواع خدمات حسابرسی شامل چه مواردی می شود؟

خدمات حسابرسی از جمله مواردی است که هر شرکت و سازمانی برای بررسی دقیق امور مالی خود بدان احتیاج دارد. حال این امور توسط یک حسابرس داخلی انجام می‌شود و یا توسط یک حسابرس خارجی که در یک موسسه حسابرسی و خدمات حسابداری معتبر کار می‌کند.

در ادامه این مطلب به انواع خدمات حسابرسی می‌پردازیم. با ما در سایت ترازینه همراه باشید تا با خدمات موسسه حسابرسی ترازینه بیشتر آشنا شوید.

حسابرسی صورتهای مالی

در حسابرسی صورتهای مالی، وظیفه یک حسابرس تطابق صورتهای مالی یک شرکت با استانداردها است.

حسابرسی رعایتی

در حسابرسی رعایتی مقدار رعایت احکام، سیاست‌ها، مقررات دولتی و کنترل‌های داخلی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد. مثلا حسابرس‌ها موظف هستند مقدار رعایت حکم‌ها و سیاست‌های داخلی بخش‌های گوناگون سازمان را بررسی کنند و تحویل دهند. همچنین حسابرس رعایتی باید اظهارنامه‌های مالیاتی اشخاص یا شرکت‌ها را بررسی کند و مشخص کند که مقدار رعایت قانون مالیات‌ها به چه صورت است.

حسابرسی عملیاتی

این نوع حسابرسی در ابتدا در بخش خصوصی و مخصوصا بخش صنعت مطرح شد. حسابرسی عملیاتی بعد از جنگ جهانی دوم رشد بیشتری داشت و اعتلای آن توسط حسابرسان داخلی صورت گرفت. در این نوع حسابرسی روی فرآیندها و کنترل‌های مدیریتی تاکید بیشتری می‌شود. در واقع حسابرسی عملیاتی بر این باور است که کوتاهی در عملکرد مدیران به خاطر کاستی در کنترل‌ها است. همچنین می‌توان مشکلات را با بهبود کنترل مدیریتی رفع کرد. هدف از حسابرسی عملیاتی کمک به مدیران و مسئولان در رابطه با عملیات و نتایج می‌باشد.

حسابرسی داخلی

وظیفه مهم حسابرسان داخلی دادن مشاوره و همراهی کردن سازمان است. یک حسابرس داخلی وظیفه دارد نظارت مالی در شرکت داشته باشد و فرایندهای مالی تمامی قسمت‌ها را به طور دقیق بررسی نماید. یک سمت بی‌طرف در سازمان یا شرکت می‌تواند حسابرسی داخلی را بر عهده بگیرد و با استفاده از داده‌ها و اطلاعات گزارش‌ها، روش‌هایی برای حل مشکلات و بهبود وضعیت شرکت سازمان پیشنهاد دهد.

حسابرسی قانونی

در حسابرسی قانونی به اسناد و مدارک پرداخته می‌شود تا انطباق آن‌ها با استانداردهای حسابداری بررسی می‌شود. فرد حسابرس صورتهای مالی حسابرسی شده را به طور کامل بررسی می‌کند و طی گزارش حسابرسی اظهارنظر خود را بیان می‌نماید. اخیرا با افزایش اختلافات مالی، از حسابرسان قانونی دعوت زیادی به عمل می‌آید. این نوع حسابرسی معمولا شبیه به خدمات پزشکان در پزشکی قانونی می‌باشد.

حسابرسی مالیاتی

حسابرسی مالیاتی فرایندی می‌باشد که در آن به درستی اسناد و مدارک مالی و نحوه رعایت مقررات پرداخته می‌شود. در این فرایند عوارض بر درآمد شرکت نیز حساب می‌شود و شیوه پرداخت مشخص می‌گردد. بسیار مهم است که حسابرسی مالیاتی در چه تاریخی و طی چه بازه‌های زمانی انجام می‌شود.

آشنایی با استانداردهای حسابرسی

استانداردهای حسابرسی قوانینی هستند که به منظور چگونگی انجام امور حسابرسی ایجاد شده‌اند. در واقع این استانداردها قلمرو و حوزه فعالیت حسابداران را مشخص می‌کند. البته این استانداردها مرتبا تغییر می‌کنند و ممکن است کنار گذاشته شوند و استانداردهای دیگری جایگزین آن‌ها شوند.

این استانداردها یک سری قانون و قاعده عملی هستند و برای هدایت کار و حرفه حسابداری و حسابرسی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این استانداردها شامل سه قسمت کلی هستند:

  • توضیح مسئله: در این قسمت مسائل و مشکلات معمول در حسابرسی توضیح داده می‌شود.
  • بحث مستدل: در این قسمت دلایلی برای مقابله با مشکلات موجود در حسابرسی ارائه می‌شود.
  • راهکار: راهکارهایی ایده آل جهت رفع مشکلات ارائه خواهد شد و در نهایت تصمیم نهایی در این بخش اتخاذ می گردد.

این استانداردهای حسابداری ایرانی کاملا بر اساس استانداردهای بین‌المللی حسابداری شکل گرفته‌اند. جالب است بدانید که لزوم رعایت این استانداردها در تهیه صورت‌های مالی حسابداری، یکی از مهم‌ترین اتفاقات سال‌های اخیر در حوزه حسابرسی کشور است.

بهترین شرکت حسابرسی در تهران چه ویژگی هایی دارد؟

موسسه حسابرسی ترازینه جزو بهترین و حرفه‌ای‌ترین موسسات ارائه ‌دهنده خدمات حسابرسی در تهران است. همانند سایر موسسه حسابرسی در تهران ، این موسسه نیز دارای ویژگی‌های زیر می‌باشد.

  • سابقه خوب: یک موسسه خوب حسابرسی لزوما باید سابقه درخشانی در زمینه حسابرسی و حسابداری داشته باشد. بررسی رزومه کاری، سوابق و سازمان‌هایی که قبلا با این موسسه همکاری داشته‌اند، اهمیت زیادی دارد.
  • برخورداری از نیروی کار ماهر: لازمه پیشرفت هر موسسه‌، برخورداری از نیروی کار خلاق و باتجربه است که کار حسابرسی جامع را تمام و کمال انجام دهند.
  • استفاده از فناوری‌های روز: بهتر است که یک شرکت حسابرسی از فناوری روز دنیا و تجهیزت رایانه‌ای عالی استفاده کند تا خدمات بهتری ارائه دهد.
  • داشتن دقت در انجام کار: داشتن دقت و توجه به جزئیات در حسابرسی و ارائه گزارش‌ها بسیار مهم است. برای انتخاب یک موسسه به این نکته دقت کنید.
  • داشتن ابتکار عمل: شرکت حسابداری مدنظر تا چه حددی در حل مشکلات مالی، راه‌حل‌های ابتکاری را به شما پیشنهاد می‌دهد؟ تا چه حد در حل مسائل پیشگام و کمک‌کننده ‌است. خلاقیت نیز عامل مهمی محسوب می‌شود که در آینده به کمک سازمان شما خواهد شتافت.
  • داشتن روابط عمومی خوب: یکی از شروط موفقیت یک شرکت حسابداری خوب، داشتن ارتباطات خوب و موثر با سایر شرکت‌ها است. در این صورت شانس دریافت پیشنهادات کاری بیشتر خواهد بود.
  • انجام کار تیمی: انجام کار به صورت تیمی کیفیت کار خروجی را بیشتر می‌کند. البته بهتر است که اعضای موسسه حسابرسی روابط خوبی با یکدیگر داشته باشند.
  • ارائه خدمات متنوع و ضروری: هر فرد یا شرکتی در زمان انتخاب یک سازمان حسابرسی به تنوع خدمات شرکت موردنظر هم دقت می‌کند. پس ارائه همه یا اکثر خدمات مربوط به حسابداری و حسابرسی از اهمیت زیادی برخوردار است. همچنین داشتن مشاور مالی خبره در این زمینه بسیار مهم است.
  • داشتن نظم و ترتیب: یکی ازعوامل مهم در بالا رفتن کیفیت کار و به خصوص کار حسابرسی، داشتن نظم در انجام کارها است. بهتر است زمان موردنیاز بررسی شود و گزارش‌ها طبق قرارداد ارائه گردد.
موسسه حسابرسی ترازینه با بهره گیری از حسابرسان با تجربه و متخصص آماده ارائه خدمات حسابرسی به تمامی شرکت‌ها و سازمان‌ها می‌باشد.

حسابرسی چیست؟

حسابرسی جمع آوری و ارزیابی عینی و مستقل از گزارش‌های مالی و حسابداری سازمان است که بی طرفانه صورت می‌گیرد که معمولا توسط یک موسسه حسابرسی و یا شرکت حسابرسی انجام می‌شود.

انواع خدمات حسابرسی شامل چه مواردی می شود؟

حسابرسی صورتهای مالی، حسابرسی رعایتی، حسابرسی عملیاتی، حسابرسی داخلی، حسابرسی قانونی،حسابرسی مالیاتی

بهترین شرکت حسابرسی در تهران چه ویژگی هایی دارد؟

موسسه حسابرسی ترازینه جزو بهترین و حرفه‌ای‌ترین موسسات ارائه ‌دهنده خدمات حسابرسی است: سابقه‌ی خوب، برخورداری از نیروی کار ماهر، استفاده از فناوری‌های روز، داشتن دقت در انجام کار، مسئولیت پذیر، هزینه منصفانه، ارائه خدمات متنوع و ضروری و ...

5/5 - (17 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
5 نظرات
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments