خدمات مالیاتی

زمانی که شما کسب و کاری را راه‌اندازی می‌کنید، باید قسمتی از درآمد خود را بابت مالیات پرداخت کنید. گاهی اوقات افزایش هزینه‌ها و مالیات سبب می‌شود که شما انگیزه خود را برای ادامه کسب و کار از دست بدهید. در این مقاله ما سعی می‌کنیم که شما را با خدمات مالیاتی آشنا کنیم. شما با آشنایی با این خدمات، می‌توانید از این به بعد، بدون نگرانی و استرس به کسب و کار خود ادامه دهید. همچنین می‌توانید از خدمات مالیاتی یک موسسه خدمات حسابداری ، برای کاهش جرائم سنگین مالیاتی خود استفاده کنید.

چون قوانین مالیاتی متغیر است، زمانی که سهم مالیاتی افزایش پیدا می‌کند، شرکت‌ها تلاش می‌کنند که بتوانند مالیات شرکت خود را به بهینه‌ترین شکل پرداخت کنند.

حال این سوال در ذهن ما شکل می‌گیرد که مالیات چیست؟

باید بدانید که دولت برای آبادانی و کارهای عمرانی کشور نیاز به درآمد دارد و بخشی از این درآمد از طریق مالیات بدست می‌آید. دولت با مالیات بدست آورده که همان هزینه‌های اجتماعی است، امکانات و عملیات عمرانی را برای کشور انجام می‌دهد.

مردم باید مالیات مشخص شده از طرف دولت را در مدت زمان مشخصی پرداخت کنند. مقدار مالیات توسط قانون و دولت مشخص می‌شود؛ ولی مقدار مالیات مشخص نیست و نرخ ثابتی ندارد و بستگی به درآمد و اطلاعات مالی شرکت دارد.

خدمات مالیاتی شرکت ‌ها و مؤسسات شامل چه مواردی می شود؟

همان‌طور که می‌دانید شرکت‌ها از بخش‌های مختلفی تشکیل شده‌اند که یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن‌ها، بخش مربوط به مالیات است. ولی چون این بخش حساسیت زیادی دارد، مدیران بیشتر ترجیح می‌دهند که از شرکت‌های خدمات مالیاتی، برای خدمات حسابداری و مالیاتی خود استفاده کنند. البته باید بدانید که شرکت‌ مالیاتی، خدمات مختلفی ارائه می‌دهند. شما می‌توانید بخشی یا تمام امور مالیاتی شرکت خود را به این دفاتر مالیاتی بسپارید.

مهم‌ترین خدمات مالیاتی

انواع خدمات مالیاتی

تنظیم و مشاوره اظهارنامه‌ های مالیاتی:

همان‌طور که گفتیم کلیه مدیران مشاغل وظیفه دارند که مالیات خود را در موعد مقرر پرداخت کنند. خود اظهاری یکی از روش‌های پرداخت مالیات است؛ به این صورت که شما باید اظهارنامه مالیاتی پر کنید و و ضعیت مالی و درآمدی که در یک سال اخیر داشته‌اید را برای سازمان مالیاتی بفرستید. سپس کارشناسان سازمان امور مالیاتی طبق درآمد و وضعیت مالی شما، میزان مالیات پرداختی شما را محاسبه می‌کنند. باید توجه داشت که مدیران، اغلب به دلیل نداشتن اطلاعات کافی، در مورد چگونگی تنظیم، مجبور به پرداخت هزینه‌های بالای مالیاتی می‌شوند. برای همین بهتر است که مدیران مشاغل برای تنظیم اظهارنامه مالیاتی، از مشاوره مالی که توسط خدمات مالیاتی شرکت‌ها ارائه می‌شود، استفاده کنند. همان‌طور که قبلا هم گفتیم مشاوره مالیاتی باعث می‎‌شود تا میزان جرائم مالیاتی شما کمتر شود. همچنین شما می‌توانید با ارائه اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر، سابقه خوبی را در این سازمان بدست آورید. شما برای مشاهده سوابق مالیاتی خود می‌توانید به سایت سازمان امور مالیاتی کشور مراجعه کنید. در مورد بخشودگی جرائم و تشویقات مالیاتی نیز باید بگوییم که اگر شما اظهارنامه مالیاتی خود را در زمان مشخص شده ارائه دهید، سازمان امور مالیاتی، قسمتی از مالیات تنظیم شده را تحت عنوان بخشودگی جرائم مالیاتی و یا خوش حسابی می‌بخشد. همچنین شما می‌توانید با ارائه به موقع اظهارنامه از معافیت‌های مالیاتی نیز بهره‌مند شوید.

مشاوره مالیاتی:

یکی دیگر از خدمات مالیاتی، مشاوره مالیاتی است که باعث می‌شود شما از پرداخت هزینه‌های سنگین مالیاتی نجات پیدا کنید. این شرکت‌ها با داشتن کارشناسان متخصص می‌توانند به شما کمک کنند تا بتوانید صورت‌های مالی شرکت و کسب و کار خود را به بهترین شکل انجام دهید. گاهی اوقات این سوال برای ما پیش می‌آید که به چه صورت می‌توانیم مالیات کمتری بپردازیم؟ برای جواب این سوال باید بگوییم که یکی از خدماتی که شرکت‌های مشاوره مالیاتی ارائه می‌دهند، تخفیف در پرداخت مالیات است، که این خود دارای قوانین خاص خودش است. بنابراین شما می‌توانید برای گرفتن تخفیف مالیاتی، از خدمات این شرکت‌ها استفاده کنید.

تقسیط مالیات:

یکی دیگر از وظایف این شرکت‌ها آشنا کردن شما با قوانین تقسیط مالیاتی است. یعنی زمانی که شما برای پرداخت مالیات خود دچار مشکل شده‌اید و توانایی کافی در پرداخت مالیات ندارید، می‌توانید از قانون تقسیط مالیات بهره‌مند شوید. شما برای اینکه بتوانید مالیات خود را قسط‌بندی کنید باید با قوانین تقسیط مالیات آشنایی داشته باشید. شرکت‌ های مالیاتی به شما در این امر کمک می‌کند.

تنظیم لایحه و اعتراض به انواع مالیات‌ها:

یکی دیگر از وظایف این شرکت‌ها آشنا کردن شما با قوانین تقسیط مالیاتی است. یعنی زمانی که شما برای پرداخت مالیات خود دچار مشکل شده‌اید و توانایی کافی در پرداخت مالیات ندارید، یکی دیگر از خدمات مالیاتی، تنظیم لایحه و اعتراض به انواع مالیات‌ها است.
شما با استفاده از این لایحه می‌توانید از حقوق خود در هیئت‌های حل اختلاف مالیاتی دفاع کنید. این کار نیز نیاز به تخصص دارد و شما باید با قوانین آن آشنایی داشته باشید. به همین دلیل بهتر است از وکیل مالیاتی برای انجام خدمات مالیاتی خود کمک بگیرید.ی‌توانید از قانون تقسیط مالیات بهره‌مند شوید. شما برای اینکه بتوانید مالیات خود را قسط‌بندی کنید باید با قوانین تقسیط مالیات آشنایی داشته باشید. شرکت‌ های مالیاتی به شما در این امر کمک می‌کند.

تنظیم لایحه و اعتراض به انواع مالیات‌ها:

یکی دیگر از خدمات مالیاتی، تنظیم لایحه و اعتراض به انواع مالیات‌ها است. شما با استفاده از این لایحه می‌توانید از حقوق خود در هیئت‌های حل اختلاف مالیاتی دفاع کنید. این کار نیز نیاز به تخصص دارد و شما باید با قوانین آن آشنایی داشته باشید. به همین دلیل بهتر است از وکیل مالیاتی برای انجام خدمات مالیاتی خود کمک بگیرید.

دفاع از پرونده‌های مالیاتی:

دفاع از پرونده‌های مالیاتی که یک کار کاملا تخصصی است و نیاز به اطلاعات و تجربه دارد، یکی دیگر از خدمات این دفاتر است. اگر شما به دلیل نداشتن اطلاعات کافی و همچنین آگاه نبودن به این قوانین، نتوانید از عملکرد شرکت و یا پرونده‌های مالیاتی خود دفاع کنید، ممکن است دچار ضرر و زیان زیادی شوید به حدی که مجبور شوید کسب و کار خود را تعطیل کنید.

تنظیم اظهارنامه عملکرد شرکت‌ ها:

یکی دیگر از وظایف دفاتر خدمات مالیاتی تنظیم اظهارنامه عملکرد شرکت‌ها است. که این اظهارنامه مالیاتی شامل مواردی چون سرمایه، هزینه‌ها، بدهی‌ها، درآمدها، معافیت‌ها، بخشودگی مالیاتی و ... می‌شود. و از آنجایی که می‌دانیم اظهارنامه مالیاتی رابطه مستقیم با میزان مالیات پرداختی دارد، بهتر است این کار را به یک وکیل مالیاتی یا همان دفاتر خدمات مالیاتی بسپاریم. همان‌طور که گفتیم اگر اظهارنامه در موعد مقرر ارائه نشود، شرکت دچار جریمه‌های سنگین مالیاتی می‌شود.

تنظیم اظهارنامه عملکرد شرکت‌ ها:

یکی دیگر از وظایف دفاتر خدمات مالیاتی تنظیم اظهارنامه عملکرد شرکت‌ها است. که این اظهارنامه مالیاتی شامل مواردی چون سرمایه، هزینه‌ها، بدهی‌ها، درآمدها، معافیت‌ها، بخشودگی مالیاتی و ... می‌شود. و از آنجایی که می‌دانیم اظهارنامه مالیاتی رابطه مستقیم با میزان مالیات پرداختی دارد، بهتر است این کار را به یک وکیل مالیاتی یا همان دفاتر خدمات مالیاتی بسپاریم. همان‌طور که گفتیم اگر اظهارنامه در موعد مقرر ارائه نشود، شرکت دچار جریمه‌های سنگین مالیاتی می‌شود.

اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده چیست؟

در واقع همان مالیاتی است که از مصرف کننده کالا دریافت می‌شود. شرکت‌های مختلف وظیفه دارند که این مالیات را از مصرف کننده گرفته و سپس به سازمان امور مالیاتی پرداخت کنند. سازمان امور مالیاتی هر ساله درصدی را برای محاسبه مالیات بر ارزش افزوده تعیین می‌کند. که شامل دو بخش مجزای مالیات و عوارض است. که در موقع پرداخت هم به دو حساب مجزا واریز می‌شود. بخش مالیات بر ارزش افزوده نیز به دو بخش تقسیم می‌شود. بخش اول که همان مالیات دریافتی می‌باشد و شامل اطلاعات فروش و صادرات است. بخش دوم نیز همان مالیات‌های پرداختی است که شامل خرید و واردات است. بنابراین مبلغی که سازمان امور مالیاتی دریافت می‌کند مساوی با مالیات دریافتی منهای مالیات پرداختی است. برای این کار شرکت‌ها باید در هر فصل اظهارنامه تکمیل کنند

لیست مالیات حقوق چگونه تنظیم می‌شود؟

همان‌طور که قبلا گفتیم هر فردی که کسب و کاری دارد و مشغول به کار است و حقوق دریافت می‌کند و بیمه تامین اجتماعی دارد، باید قسمتی از حقوق خود را تحت عنوان مالیات، به وزارت اقتصاد و دارایی بپردازد. میزان این مالیات متفاوت است و هر ساله طی بخش‌نامه‌هایی به کارفرمایان ارسال می‌شود. کارفرمایان نیز وظیفه دارند این مالیات را ماهیانه از حقوق کارکنان خود کسر کنند و به حساب وزارت‌خانه بریزند. نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است که هر شرکتی باید صورت معاملات خود را، ظرف حداکثر 30 روز، برای سازمان امور مالیاتی یا به صورت دستی و یا به صورت الکترونیکی ارسال کند. باید توجه شود که مدارک باید حتما ظرف مدت تعیین شده ارسال شود. نکته دیگر اینکه معاملات کوچک یا همان معاملاتی که مقدار آن‌ها 10 درصد مقدار مشخص شده است، 3 ماه برای ارسال مدارک و انجام خدمات مالیاتی مهلت دارند. مسئله مهم دیگر این که از مدارک لازم هنگام ارسال معاملات فصلی، دریافت کارت اقتصادی و شماره آن است و بدون آن، سازمان هیچ مدرکی را قبول نمی‌کند. باید توجه کنید که اگر مدارک را دیر ارسال کنید، 10 درصد از مبلغ همان معامله را جریمه می‌شوید. همچنین اگر از کارت اقتصادی یا شماره اقتصادی جعلی استفاده کنید، مشمول جریمه 20 درصدی از معامله فوق خواهید شد.

سامانه امور مالیاتی و همچنین سامانه خدمات الکترونیکی امور مالیاتی

  1. سامانه مالیات بر ارزش افزوده: evat.ir
  2. سامانه عملیات الکترونیکی: tax.gov.ir
  3. پورتال اطلاع رسانی: intamedia.ir
جمع بندی
در این مطلب سعی شد که شما را با مهم‌ترین خدمات مالیاتی آشنا کنیم. همان‌طور که خواندید هر کدام از این خدمات دارای پیچیدگی‌های خاص خود هستند و باید از افراد با تجربه و کار بلد کمک گرفت. شما همچنین در صورت نیاز به کمک می‌توانید از متخصصان با تجربه ما در این زمینه کمک بگیرید. از این‌که در این مقاله ما را همراهی کردید از شما بسیار متشکریم.
5/5 - (7 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments