خرداد 13, 1400

صورت مغایرت بانکی و روش تهیه و تنظیم آن

هر شرکت با امور تجاری و مالی بالا در هر زمان تحت سوءاستفاده‌های مالی فراوان بوده و این موضوع اهمیت نگهداری از حساب‌ها توسط تیم حسابداری و مدیریتی هرشرکت جهت جلوگیری از سوءاستفاده‌های مالی را افزایش می‌دهد. یکی از فعالیت‌های اساسی و مهم در حیطه کار حسابداری، تهیه صورت مغایرت بانکی می‌باشد که اگر به موقع و با دقت و حوصله انجام گیرد می‌تواند موجب شفافیت هرچه بیشتر حساب‌ها شده و ریسک ایجاد خطاهای بزرگ در حسابداری هر کسب‌وکار را کاهش دهد. تهیه و تنظیم گزارش صورت مغایرت بانکی به دانش و مهارت خاص خود احتیاج دارد که با توجه به گسترده بودن موضوع، در موسسه خدمات حسابداری ترازینه با شما هستیم تا همه نکات آموزش صورت مغایرت بانکی و روش تهیه و تنظیم آن را به طور خلاصه و مفید با شما عزیزان در میان گذاریم. در ادامه ما را همراهی کنید.

مراحل مغایرت بانکی

صورت مغایرت بانکی چیست و چرا باید تهیه شود؟

همان‌گونه که گفتیم، صورت مغایرت بانکی، نوعی گزارش است که اختلاف‌های میان صورت حساب‌های بانکی و اسناد و دفاتر حسابداری موجود هر کسب‌وکار در زمان‌های مختلف را بیان می‌کند. در تعریفی ساده‌تر، با تهیه لیستی از حساب‌ها و مانده حساب‌های بانکی می‌توانیم اختلافات حساب را شناسایی کرده و پیگیری‌های لازم را جهت رفع آن‌ها انجام دهیم. این صورت‌ها معمولا به طور ماهیانه تهیه می‌گردند اما تهیه هفتگی آن‌ها نیز گاهی مواقع انجام می‌شود؛ همچنین در مواقعی که عملیات مالی شرکت بسیار زیاد باشد صورت مغایرت بانکی می‌تواند به صورت روزانه نیز تهیه گردد. مهم‌ترین اهداف تهیه صورت مغایرت بانکی شامل شناسایی به موقع خطاها و مشکلات موجود در اسناد حسابداری و حساب‌های بانکی، امکان پیگیری مستقیم وجوه نقدی کسب‌وکار خود، یافتن پرداخت‌های دوبرابر یا پرداخت‌های صورت نگرفته، اطلاع به موقع از مجازات‌ها و اخطارهای بانکی، پیگیری مطالبات و پرداخت‌ها در اولین فرصت و از این قبیل موارد می‌باشد.

روش‌های تنظیم صورت مغایرت بانکی کدامند؟

صورت مغایرت بانکی را با سه روش می‌توان آماده نمود؛

  • در روش اول می‌توان مبنای محاسبه را دفتر کل قرار داده و اخلافات موجود را از آن کسر یا به آن اضافه نمود تا صورت مغایرت بانکی به دست بیاید. فایده این روش آن است که این روش علت‌های اختلاف موجود را می‌یابد اما ضعف بزرگ روش اول در این است که مانده واقعی را محاسبه نمی‌کند.
  • روش دوم برعکس روش اول مبنای محاسبه را مانده حساب بانک قرار داده و در باقی موارد مشابه هستند؛
  •  اما در روش سوم تخت عنوان روش مانده واقعی، مبنای محاسبه هردو حساب دفتر کل و بانک بوده که با کم و کسر کردن آن‌ها هم صورت مغایرت بانکی، هم دلایل اختلاف به وجود آمده و هم مانده واقعی به دست می‌آیند؛ به همین علت این روش پرکاربردترین روش موجود برای تهیه صورت مغایرت بانکی به حساب می‌آید.
صورت مغایرت بانکی روش مانده واقعی

بیشتر بخوانید : خدمات حسابرسی که  شما به آن نیاز خواهید داشت

تهیه صورت مغایرت بانکی چه مراحلی دارد؟

مرحله اول:   

در گام اول، تمام اقلام دفاتر حسابداری شرکت و حساب بانکی را به صورت یک به یک ثبت می‌کنیم؛ به این صورت که اقلام بدهکار دفاتر را در برابر بستانکار حساب بانکی و اقلام بستانکار دفاتر حسابداری را در مقابل بدهکار حساب بانکی می‌نویسیم تا این اقلام به صورت برابر و تراز درآیند.

مرحله دوم:

در این مرحله هریک از اقلامی که در مرحله قبلی با یکدیگر مقابله نشده‌اند و به آن‌ها اصطلاحا اقلام باز گفته می‌شود مشخص می‌گردند. این اقلام شامل موارد زیر است:

اقلام بازبدهکار دفتر

اقلامی که توسط حسابدار شرکت در ستون بدهکار دفتر وارد شده اما تا پایان ماه جاری به دلایلی در ستون بستانکار صورت حساب بانک ثبت نگردیده است که به آن‌ها وجوه بین راهی نیز گفته می‌شود.

اقلام بازبستانکار دفتر

اقلامی هستند که در ستون بستانکار دفتر ثبت گردیده اما هنوز در ستون بدهکار صورت حساب بانک وارد نشده است؛ مانند صدور چک‌هایی از شرکت که هنوز توسط گیرندگان آن‌ها وصول نگردیده است و به آن‌ها چک‌های معوق می گویند.

اقلام بازبدهکار صورت حساب بانک

شامل اقلام ثبت شده در ستون بدهکار صورت حساب بانک هستند که در ستون بستانکار دفتر حساب بانک ثبت نگردیده‌اند مانند هزینه‌های بانکی که توسط بانک از حساب شرکت برداشت شده اما هنوز در دفاتر ثبت نگردیده است.

اقلام بازبستانکار صورت حساب بانک

این اقلام برعکس اقلام بازبدهکار، در ستون بستانکار صورت حساب بانک وارد شده اما هنوز در ستون بدهکار دفتر ثبت نگردیده است که شامل وجوهی هستند که به حساب بانکی شرکت واریز گشته ولی شرکت هنوز از آن‌ها مطلع نمی‌باشد.

اقلام اشتباه ثبت شده در دفاتر شرکت

این موارد اقلامی هستند که در حساب بانک یا دفتر شرکت به غلط ثبت گردیده‌اند مانند ثبت اشتباه یک مبلغ که مربوط به حسابی دیگر است، ثبت مبلغ بستانکار در بدهکار و برعکس، ثبت اشتباهی مقدار مبلغ و...

مرحله سوم :

در آخرین مرحله، صورت مغایرت بانکی را با استفاده از یک مورد از مواردی که موجب مغایرت بانکی می‌شوند مشخص می‌شود.

صورت مغایرت بانکی در چه صورتی ایجاد می‌شود؟

دلایل زیادی برای ایجاد مغایرت میان مانده حساب‌های بانکی با اسناد موجود وجود دارد که در ادامه برخی از مهم‌ترین آن‌ها را بررسی خواهیم کرد:

نتیجه گیری

همان‌گونه که ذکر شد، صورت مغایرت بانکی در واقع عمل برقراری تعادل میان ارقام حسابداری با صورت حساب‌های بانکی می‌باشد که تهیه کردن آن به مهارت، ظرافت و تیزبینی بالایی احتیاج دارد؛ ما در این مقاله سعی کردیم مطالبی را جهت آموزش صورت مغایرت بانکی و روش تهیه و تنظیم آن که یکی از مهم ترین موارد در بحث مدیریت مالی و امور حسابداری می‌باشد برایتان عنوان کنیم که امیدواریم مورد توجه شما دوستان عزیز قرار گرفته باشد.

 لطفا نظرات خود را با در میان گذارید.

حسابداران و حسابرسان خبره ما در ترازینه آماده ارائه خدمات مالی به شما عزیزان هستند. هم اکنون با ما تماس بگیرید.

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
5/5 - (2 امتیاز)