اردیبهشت 23, 1400

چه فعالیت‌ هایی فرار مالیاتی محسوب می‌ شوند؟

فرار مالیاتی

درآمدهای مالیاتی به عنوان یکی از منابع درآمدی مهم کشورها محسوب شده که در جهت ارائه خدمات عمومی به مردم مانند: بهداشت، امنیت، آموزش‌وپرورش، تولید انرژی، احداث و توسعه راه‌ها و این قبیل از خدمات جمعی مصرف می‌شوند. در این بین برخی از اشخاص حقیقی یا حقوقی مشمول پرداخت مالیات، به دلایلی از پرداخت مالیات خود سرباز می‌زنند که این امر از نظر قانونی جرم محسوب شده و مجازات‌های مربوط به خود را دارد. ما در این مقاله قصد داریم توضیحات کاملی از فرار مالیاتی، نحوه مقابله، مجازات و هرآن‌چیزی که در مورد فرار مالیاتی باید بدانید برای شما عزیزان ارائه دهیم. در ادامه با ما همراه باشید…

فرار مالیاتی چیست؟

به هرگونه فعالیتی که فرد دارای یک کسب‌وکار جهت پرداخت نکردن مالیات قانونی و یا پرداخت کمتر از میزان تعیین شده آن انجام دهد فرار مالیاتی گفته می‌شود؛ به بیانی ساده‌تر، پرداخت نکردن بدهی‌های مالیاتی در هر نوع مالیات و به هرصورت که انجام گردد، فرار مالیاتی محسوب می‌شود.

فرار مالیاتی که طبق تحقیقات بیشتر توسط اقشار پردرآمد جامعه صورت می‌گیرد موجب می‌شود تا روزبه‌روز شکاف طبقاتی بیشتری در جامعه ایجاد شده و امنیت اقتصادی کشور را دچار مشکل کند.

چه فعالیت‌ هایی فرار مالیاتی محسوب می‌ شوند؟

هریک از فعالیت‌های زیر که به صورت آگاهانه صورت گرفته باشد بر طبق قانون فرار از مالیات محسوب شده و مجازات در پی دارد:

از خدمات مالیاتی موسسه ترازینه ، برای کاهش جرائم سنگین مالیاتی خود استفاده کنید.

مجازات فرار مالیاتی

مجازات فرار مالیاتی

در قانون مالیاتی ایران طبق ماده 274 مصوب سال 1394، کیفر حبس برای این جرم اقتصادی پیش‌بینی شده است. 

در واقع مجازاتی که برای فرار از مالیات پس از کشف جرم در نظر گرفته می‌شود شامل 3 ماه تا یک سال حبس تعزیری، پرداخت جزای نقدی و محرومیت از حقوق اجتماعی از 6 ماه تا 5 سال و نیز انتشار حکم محکومیت آن‌ها در رسانه‌های عمومی می‌شود.

 همچنین شرکت‌ها و موسساتی که مرتکب فرار مالیاتی می‌شوند نیز از 6 ماه تا دوسال اجازه فعالیت نداشته و یا برخی از اسناد تجاری را نمی‌توانند صادر کنند. اگر فردی پیش از کشف جرم و صدور حکم، جرم خود را به ماموران مالیاتی اقرار کرده و آن‌ها را در محاسبه مالیات خود هدایت کند، صدور حکم وی با تخفیف مجازات همراه می‌شود.

راهکارهایی جهت مقابله با فرار مالیاتی

از زمان‌های قدیم چه در ایران و چه در کشورهای دیگر دنیا همواره دیدگاه افراد به مالیات، دیدگاهی منفور و بد بوده و تقریبا همه افراد مالیات را بدون میل شخصی پرداخت می‌کنند. 

برای حل این مشکل لازم است فرهنگ‌سازی‌ مناسبی برای مردم انجام شود؛ به طور مثال قبل از اخذ مالیات، برای افراد مشمول پرداخت مالیات روشن شود که مالیات‌های کشور در زمینه‌هایی مصرف می‌شوند تا مورد استفاده عموم مردم از جمله خود فرد مشمول قرار گیرد و این‌گونه نگاه منفی مردم به پرداخت مالیات را مثبت کرد.

باید افراد مشمول مالیات را از مجازات‌های فرار از مالیات آگاه نموده و به آن‌ها آموزش دهیم که اگر از رقم مالیات خود ناراضی هستند به جای فرار مالیاتی، می‌توانند طبق ماده 251 قانون مالیات‌های مستقیم، شکایتی بر رقم مالیاتی خود به شورای عالی مالیاتی ارائه دهند. این شکایت باید در فرمی مخصوص به صورت خلاصه و به طور کاملا رسمی و با حفظ ادب نوشته شود.

همچنین واضح است در هر جای دنیا، آن‌چه که موجب فراهم شدن زمینه فرار مالیاتی و پرداخت نکردن بدهی‌های مالیاتی می‌گردد، افزایش بیش ازحد نرخ‌ مالیات است؛ بنابراین هریک از دولت‌ها موظفند مشکلات ساختار اقتصادی خود را به درستی حل نموده تا مجبور نباشند بار اقتصاد ضعیف کشور را بر دوش مالیات‌دهندگان قرار دهند و نیز نرخ‌های مالیاتی را با دقت وضع کرده و تمام جوانب کار را در نظر بگیرند.

از دیگر مواردی که می‌تواند منجر به مقابله با فرار مالیاتی شود گزارش دادن آن است. در صورتی که متوجه موردی با فرار مالیاتی شدید سعی کنید تنها به صورت یک گزارش آن را به اداره دارایی اعلام کرده تا بتوانند به موقع پیگیری‌های لازم را انجام داده و از یک فرار مالیاتی جلوگیری کنند.

نتیجه گیری

همان‌گونه که ذکر شد، مالیات‌ها از اصلی‌ترین منابع تامین مالی هر کشور هستند و فرار مالیاتی می‌تواند ضربه‌های بزرگی به اقتصاد کشورها وارد کند. برای این امر لازم است که امور مالیاتی به طور شفاف کنترل شده و برای هرمورد مالیاتی، یک کد شناسایی یا اقتصادی در نظر گرفته شود. همچنین آشنایی همگانی با امور مالیاتی و مجازات‌های آن می‌تواند اقدام مهمی در جلوگیری از امر فرار مالیاتی باشد.

موسسه مالی و حسابداری ترازینه، تمام امور مربوط به خدمات حسابداری ، حسابرسی و همچنین خدمات مالی و مالیاتی شما را به بهترین شکل انجام خواهد داد.

5/5 - (2 امتیاز)