مرداد 14, 1400

آشنایی با انواع نرم ‌افزار حسابداری

نرم افزار حسابداری

در زمان‌های نه چندان دور، کلمه حسابداری برایمان با کاغذ و قلم و ماشین حساب تداعی میشد به نحوی که بدون وجود دفاتر حسابداری قطور، انجام عملیات حسابداری تقریبا غیرممکن بود اما امروزه ورود به عصر دیجیتال موجب گردیده تا اکثر امور به صورت الکترونیکی انجام گردد؛ حسابداری نیز از این امر مستثنی نبوده و شروع به ساخت ننرم ‌افزار حسابداری برای سهولت و سرعت در انجام کارهای خود نموده است.

 این روزها وجود این نرم‌افزارها موجب گردیده تا نه تنها حسابداران بلکه افراد دیگر نیز بتوانند با گذراندن دوره آموزش کوتاهی به آشنایی با نرم‌ افزارهای حسابداری پرداخته و به راحتی عملیات حسابداری مشاغل خود را انجام دهند.

نرم ‌افزار حسابداری چیست؟

این نرم‌افزارها ابزارها و برنامه‌های کامپیوتری هستند که به کمک آن‌ها می‌توان امور مالی هرشرکت یا سازمانی را ثبت کرده و در مواقع لازم اطلاعات سازماندهی شده را از آن تحویل گرفت.در واقع به کمک آن‌ها می‌توان تمامی امور تخصصی یک حسابدار را در حوزه‌های مختلف و از راهی ساده‌تر انجام داد تا نیاز به امور دفتری حسابداری تا حد امکان کاهش یابد.

بیشتر بخوانید : بهترین موسسه حسابرسی در تهران کیست؟

استفاده از نرم‌ افزار حسابداری چه مزایایی دارد؟

به دلیل بالا بودن حجم اطلاعات، وجود این ابزارهای الکترونیکی برای هر کسب‌وکاری ضروریست چرا که انجام دستی عملیات حسابداری برای حجم بالای داده‌ها کاری دشوار و همراه با خطای زیاد است؛ همچنین انجام الکترونیکی عملیات حسابداری موجب ارتقای عملکرد، دقت و نظم مدیران سازمان‌هاست. استفاده از نرم‌ افزار در امور حسابداری موجب می‌گردد تا اطلاعات مورد نیاز هر زمان در دسترس بوده و نیاز به بایگانی کردن کاغذی آن‌ها نباشد؛ همچنین از گم شدن یا از دست رفتن اطلاعات می‌کاهد زیرا از هر نسخه از اطلاعات یک نسخه پشتیبان خواهد گرفت.

از دیگر مزایای این نرم‌افزارها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

بالا رفتن سرعت محاسبات حسابداری

مهم‌ترین مزیت ورود تکنولوژی به زندگی انسان، افزایش سرعت عملکرد و در در دست گرفتن و خوب زمان می‌باشد؛ واضح است که سیستم‌های کامپیوتری سرعت محاسباتی بسیار بهتری نسبت به مغز انسان داشته و به همین سبب می‌توانند حجم بالاتری از داده‌ها را در زمان کوتاه‌تری محاسبه کنند.

کم کردن هزینه‌ های نیروی انسانی

لازمه بسیاری از مشاغل، حضور تمام وقت نیروی انسانی بوده که این امر خود باعث افزایش چشمگیر هزینه‌های سازمان می‌شود. خوشبختانه در بخش‌های حسابداری بسیاری از حسابداران با در خدمت گرفتن نرم‌افزارهای پرقدرت حسابداری می‌توانند به تنهایی عملکرد چند نیروی انسانی را انجام دهند.

دسترسی آسان‌تر به اطلاعات قبلی

نرم‌ افزارهای حسابداری، حسابداران امروزه را از سختی‌های ثبت اطلاعات در دفاتر حسابداری و بایگانی اسناد کهنه که خود موجب مفقود شدن برخی اطلاعات میشد نجات داده‌اند. به این ترتیب پیدا کردن هر یک از آمار و پرونده‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن و تنها با یک کلیک قابل انجام است. به این صورت شما می‌توانید پیشینه‌ای مالی را هرچند سال که لازم بود برای خود نگه‌داشته و در مواقع لزوم به آن مراجعه نمایید.

سهولت جهت انجام امور گزارشی و آماری

یک نرم ‌افزار حسابداری همان‌گونه که در مورد قبل اشاره شد موجب دسترسی سریع و آسان به اطلاعات ثبت شده می گردد؛ همین امر موجب می‌گردد تا مدیریت در هر زمان به راحتی اطلاعات ثبت شده را تحویل گرفته و با یک آمارگیری سریع، گزارشات مالی هر بازه زمانی را تهیه نماید.

بالا بردن امنیت اسناد حسابداری

بایگانی کاغذی همیشه خطر مفقود و معدوم شدن اسناد را در پی خواهد داشت که این امر خود می‌تواند امنیت مالی یک سازمان را به خطر اندازد. نرم‌ افزارهای حسابداری در هر سطحی که باشند قابلیت رمزگذاری و حفاظت خوب اطلاعات را خواهند داشت.

انواع نرم افزارهای حسابداری

دریافت مشاوره مالیاتی رایگان

انواع نرم ‌افزار حسابداری کدامند؟

استفاده از انواع مختلف نرم‌ افزارهای حسابداری بستگی به نوع شغل و میزان فعالیت آن دارد. بر این اساس می‌توان بر اساس نوع فعالیت هر حرفه‌ای برای آن نرم‌ افزاری کاربردی مخصوص به آن را طراحی نمود. به عنوان مثال انوع نرم‌افزارهایی که می‌توان طراحی نمود شامل نرم‌افزارهای حسابداری شرکتی، پیمانکاری، خدماتی، بازرگانی، تولیدی، صنعتی، فروشگاهی، بین‌المللی، صنفی و یا شخصی و دیگر انواع می‌باشد.

یک نرم ‌افزار حسابداری خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

تا این قسمت مقاله متوجه شدیم که امروزه هر کسب‌وکاری برای پیشرفت بهتر کار خود لازم است یک نرم ‌افزار حسابداری مناسب نیازهای خود داشته باشد. برای انتخاب یک نر‌م‌افزار خوب لازم است موارد زیر را در نظر داشته باشید:

بیشتر بخوانید : خدمات حسابداری شامل چه مواردی می شود؟

سخن نهایی

صحبت از کابردها و مزایای سیستم‌های نرم ‌افزار حسابداری در یک مقاله نمی‌گنجد؛ با این وجود سعی نمودیم تا مهم‌ترین موارد لازم در باب این نرم‌افزارها را برایتان شرح دهیم. امید است که با انتخاب مناسب بهترین نوع آن امور مالی کسب‌وکار خود را رونق ببخشید.

5/5 - (4 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
5/5 - (4 امتیاز)