اردیبهشت 9, 1400

آشنایی با صورت ‌های مالی حسابداری

صورت مالی چیست؟

آشنایی با صورت‌ های مالی حسابداری برای هرشرکت جهت رسیدن به سود و سرمایه بالا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. همان‌طور که می‌دانید سرمایه‌گذاران همواره درپی یافتن سازمانی مورد اعتماد بوده که با قرار دادن سرمایه خود در آن در یک دوره زمانی خاص به بالاترین سود ممکن دست یابند؛ از طرفی مدیران هر شرکت نیز در پی جذب سرمایه، رشد و توسعه شرکت خود بوده و برای جلب اعتماد سرمایه‌گذاران لازم است که با اطلاع از وضعیت مالی سازمان خود به کمک صورت ‌های مالی، بهترین تصمیمات را جهت بهبود وضعیت اقتصادی آن اتخاد کنند. برای آشنایی بیشتر با صورت‌ های مالی یک شرکت در ادامه با ما همراه باشید..

صورت‌ های مالی حسابداری هر سازمان به طور ساده، گزارشی مرتبط با اطلاعات اقتصادی فعالیت‌های آن سازمان می‌باشد. این صورت ‌ها دست‌کم سالانه یک بار و در برخی مواقع برای دوره‌های مالی شش‌ماهه یا کمتر نیز تهیه می‌شوند.

با خدمات حسابداری موسسه ترازینه بیشتر آشنا شوید.

چرا صورت ‌های مالی حسابداری تهیه می‌شوند؟

هدف اصلی تهیه صورت ‌های مالی، خلاصه و طبقه‌بندی کردن اطلاعات جهت در دست داشتن گزارشی جامع و مشخص از کلیه عملکردها و آخرین وضعیت‌های مالی سازمان بوده که از این اطلاعات برای اخذ تصمیمات اقتصادی صحیح سازمان استفاده می‌شود.

صورت‌ های مالی چگونه تهیه و تنظیم می‌ شوند؟

این صورت‌ها توسط حسابداران شرکت تهیه و تنظیم شده و توسط مدیران تحلیل می‌گردند. به یاد داشته باشید که نگه‌داری محرمانه اطلاعات صورت ‌های مالی بسیار مهم می‌باشد چرا که کلیه این اطلاعات شامل نقاط قوت و ضعف شرکت بوده و نباید در اختیار رقبا قرار گیرند.

انواع صورت های مالی

انواع صورت ‌های مالی کدامند؟

انواع آن‌ها شامل صورت ‌های مالی اساسی و توضیحات همراه با این صورت‌ها بوده که صورت ‌های مالی اساسی عبارتند از:

توجه کنید که یادداشت‌ها و توضیحات ضمیمه هر صورت مالی به اندازه خود آن صورت دارای اهمیت بوده و بهتر است قبل از بررسی صورت مالی، یادداشت‌های ضمیمه آن مطالعه شوند.

ترازنامه

ترازنامه مشخص می‌کند که شرکت موردنظر چه‌مقدار دارایی و چه‌مقدار بدهی داشته تا از تفاوت دارایی‌ها و بدهی‌ها، حقوق صاحبان سهام آن شرکت را مشخص کند. در واقع محاسبه ترازنامه توسط معادله اصلی حسابداری انجام می‌گیرد.
دارایی ها = بدهی‌ها + حقوق صاحبان سهام (سرمایه)
در گزارش ترازنامه نیز دارایی‌ها که شامل دارایی‌های ثابت و جاری می‌باشند در سمت راست و بدهی‌ها و حقوق صاحبان سهام در سمت چپ نوشته می‌شوند؛ علت این است که حقوق صاحبان سهام نیز نوعی بدهی محسوب می‌شود و شرکت همواره به سهامداران بدهکار می‌باشد. قابل ذکر است که هرچه میزان بدهی شرکت نسبت به دارایی آن بیشتر باشد، ریسک بالاتر رفته و در تهیه صورت ‌های مالی دقت بیشتری صرف می‌شود.

هر آنچه باید در رابطه با ترازنامه حسابداری بدانید

صورت سود و زیان

اطلاع از میزان سود و زیان سازمان از اهمیت خاصی برخوردارد است. هرشرکت موظف است میزان سودآوری خود را در هر سال مالی به سهامداران خود گزارش کند که به نوعی بیان‌گر نحوه عملکرد شرکت در آن سال مالی می‌باشد؛ همچنین میزان سود هرشرکت می‌تواند ارزش سهام آن شرکت را در بورس بالا ببرد؛ در واقع هرچه سودآوری یک شرکت نسبت به قیمت سهامش در بورس بیشتر باشد ارزش سهم آن بالاتر می‌رود. اما چگونه می‌توان از میزان سود حاصل مطلع شد؟

بهترین راه جهت تعیین میزان سود حاصل شرکت در پایان دوره مالی آن تهیه صورت سود و زیان می‌باشد. این صورت مالی در واقع نشان‌دهنده آن است که از فعالیت‌های شرکت در یک دوره زمانی مشخص، چگونه و چه مقدار پول به دست آمده و خرج شده است. سود خالص طبق اصل تطابق از کسر هزینه‌های آن دوره مالی از درآمدهای همان دوره مالی به دست می‌آید.
هزینه‌ها – درآمدها = سودخالص
دو روش برای تهیه صورت سود و زیان وجود دارد: در روش یک مرحله‌ای تمامی درآمدها و هزینه‌ها را محاسبه کرده و با کسر هزینه‌ها از درآمدها، به سود دست می‌یابیم. در روش دورمرحله‌ای ابتدا تفاضل درآمدهای عملیاتی و هزینه‌های عملیاتی را محاسبه می‌کنیم؛ سپس تفاضل درآمدهای غیرعملیاتی و هزینه‌های غیرعملیاتی را به دست می‌آوریم و در پایان از کسر این دور از یکدیگر سود را محاسبه می‌کنیم. بنابراین ابعاد مختلفی از هزینه‌ها و درآمدها از جمله درآمد عملیاتی و غیرعملیاتی، هزینه‌های مالی و نیز هزینه‌های عملیاتی و غیرعملیاتی در این صورت مالی درنظر گرفته می‌شوند.

صورت سود و زیان جامع

برای آماده کردن صورت سود و زیان جامع، گزارشی از تمامی سود یا زیان خالص دوره و سایر درآمدها و هزینه‌ها به تفکیک جهت ارائه به صاحبان سهام تهیه می‌شود. این گزارش به نوعی سود تغییریافته صاحبان سهام در یک دوره مالی می‌باشد.

امیدواریم توضیحات مختصر و مفیدی جهت آشنایی با صورت‌ های مالی حسابداری در اختیارتان گذاشته باشیم. فراموش نکنید که لازم است اطلاعات ثبت شده در صورت‌ های مالی نیز ساده، متخصر و واقع‌گرایانه باشند تا به راحتی مورد استفاده قرار گرفته و بتوانند در اخذ تصمیمات مهم شرکت موثر واقع شوند.

اگر سوالی در رابطه با تهیه صورت های مالی دارید و تمایل دارید از یک فرد متخصص در این زمینه کمک بگیرید حتما با متخصصان شرکت حسابرسی و حسابداری ترازینه تماس بگیرید.

5/5 - (4 امتیاز)