خرداد 26, 1401

درآمد حسابدار چقدر است؟

درآمد حسابدار

هریک از ما برای انتخاب شغل آینده خود لازم است تا اطلاعات جامعی در مورد آن در اختیار داشته باشیم و یکی از مهم‌ترین مواردی که در این انتخاب بسیار مهم دخیل است میزان درآمد و مزایای آن شغل بوده که لازم است با دقت زیادی بررسی شود. در این بين ممکن است به سراغ شغل حسابداری نیز رفته و این سوال برایتان پیش آمده باشد که درآمد حسابدار چقدر است؟

اهمیت پرداخت حقوق کافی به حسابدار

حسابرسی و محاسبات مالی حساس‌ترین امور هر شرکت و سازمانی بوده که بی‌دقتی و اشتباه در انجام آن می‌تواند منجر به شکست کل مجموعه گردد؛ از این‌رو پرداخت حقوق کافی به حسابداران جهت افزایش انگیزه و آسودگی خاطر آن‌ها اهمیت ویژه‌ای داشته و عدم پرداخت مناسب به آن‌ها ضررهایی چون انتخاب شغل دوم و کاهش تمرکز، بی‌دقتی و یا عدم امانت‌داری مدارک و اموال شرکت خواهد شد. بنابراین حسابداری از جمله مشاغل پرطرفداری بوده که از درآمد و مزایای خوبی نیز برخوردار می‌باشد و پس از ورود می‌توان در آن به پیشرفت‌های چشمگیری رسید. هرگز گمان نکنید که همه افراد پس از گذراندن تحصیلات حسابداری و ورود به شغلی مناسب در این رشته، درآمدی یکسان با یکدیگر خواهند داشت بلکه درآمد حسابدار به موارد بسیاری چون سابقه، محل استخدام، نوع استخدام، وظایف و مسئولیت‌ها، جایگاه شغلی، تحصیلات و از این قبیل بستگی داشته که بر اساس این موارد حقوق یک حسابدار در کمترین حالت مبلغی در حدود ۳۰۰۰۰۰۰ و در بالاترین میزان حدود ۱۴۰۰۰۰۰۰ می‌باشد. در ادامه به توضیح هریک از این عوامل می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید: هزینه خدمات حسابداری چقدر است؟

موقعیت و جایگاه شغلی حسابداران

یکی از اصلی‌ترین عوامل تعیین درآمد ماهیانه برای هر شغل در نظر گرفتن موقعیت، نقش و جایگاه فرد در آن شغل می‌باشد. این موضوع در حوزه مشاغل حسابداری نیز صدق کرده و درآمد حسابداران را بر اساس موقعیت شغلی و واحدی که در آن مشغول به کار هستند تعیین می‌نمایند. جایگاه شغلی حسابداران و میزان حقوق دریافتی هریک از آن‌ها در ایران به ترتیب زیر است:

واضح است که هر شخص با ارتقا شغلی در حوزه مربوط به خود می‌تواند میزان حقوق دریافتی بیشتری داشته باشد.

مقایسه حقوق و دستمزد حسابدار

مقایسه حقوق و دستمزد حسابدار

سطح تحصیلات فرد

تحصیلات حسابداری از پایین‌ترین رتبه یعنی آموزش در آموزشگاه‌های آزاد حسابداری تا بالاترین مدارک عالی دانشگاهی در سطوح ارشد و دکتری متغیر می‌باشد که عموما بر اساس این سطح تحصیلات افراد در جایگاه شغلی مناسب خود قرار گرفته و سطح درآمد آن‌ها بر اساس وظایف محوله تعیین می‌گردد. آن‌چه روشن است این است که هیچ‌کس صرف داشتن یک مدرک تحصیلی تنها در هیج شغل و جایگاهی موفق نخواهد بود و آن‌چه مهم است سطح آمادگی و توانایی فرد در انجام وظایف مربوط به اوست.

محل استخدام

این‌که در چه نوع شرکتی استخدام شوید قطعا در میزان درآمد ماهانه شما تاثیر زیادی خواهد داشت. واضح است که در شرکت‌های بزرگ که به نسبت دارای قسمت‌های مالی و حسابداری بیشتری نیز هستند درآمد حسابدار بیشتر از شرکت‌های معمولیست. همچنین میزان پرداختی شرکت به حسابداران خود بستگی به خصوصی و دولتی بودن شرکت نیز خواهد داشت چرا که شرکت‌های خصوصی دستشان برای پرداخت به کارکنانشان بازتر بوده و همه چیز به عهده خودشان است در صورتی که شرکت دولتی تنها با اجازه و اختیار دولت حقوق و درآمد کارکنان را مشخص می‌نماید. با این تفاسیر درآمد یک حسابدار ساده در شرکتی بزرگ را می‌توان میانگین ۴-۶ میلیون در نظر گرفت.

سابقه کاری

هر شرکت و موسسه‌ای از هر نوع که باشد برای جذب حسابداران خود به دنبال با تجربه‌ترین افراد با سابقه کاری خوبی هستند که با تمام جزئیات کار خود آشنا بوده و همه امور را به درستی انجام دهند. سابقه کاری همچنین یکی از عوامل افزایش سال به سال حقوق و درآمد حسابداران بوده که همگام با آن بر دانش خود نیز بیفزایند.

به‌روز بودن و گذراندن دوره‌های آموزشی

یک حسابدار هرچقدر بتواند تا دانش خود را با شرکت در دوره‌های آموزشی جدید به‌روز نگه دارد در کار خود موفق‌تر خواهد بود و از این رو قادر به ارتقای شغلی و کسب درآمد بیشتر می‌شود؛ بنابراین به یاد داشته باشید که به عنوان یک حسابدار در دنیای امروز تنها تکیه به تحصیلات و آموخته‌های اولیه کافی نبوده و لازم است تا با علم روز همگام شوید. برای این امر باید جدیدترین دوره‌های آموزشی آموزشگاه‌های مطرح را شناسایی و در آن‌ها شرکت نمایید.

نوع استخدام

میزان درآمد حسابداران به نوع استخدام آن‌ها که شامل استخدام رسمی، قراردادی، پیمانی و یا موقت است ارتباط مستقیمی دارد. این تفاوت درآمد در یک حسابدار رسمی ساده چیزی حدود ۸ میلیون بوده و به ترتیب دیگر انواع استخدامی کمتر خواهد شد؛ البته برای رسمی شدن لازم است تا شما مدت زمان قابل توجهی را در دیگر انواع استخدام گذرانده تا ضرورت وجود کار شما برای سازمان به اثبات برسد. همچنین پیش از رسمی شدن لازم است تا در آزمون‌های حسابداری و حسابرسی شرکت نموده و رتبه قابل قبولی را کسب نمایید.

5/5 - (1 امتیاز)