آذر 11, 1400

فناوری‌ های جدید در حسابداری

فناوری‌ های جدید در حسابداری

امروزه با ورود نرم ‌افزارها و فناوری های جدید در حسابداری بسیاری از حسابداران وظایف خود را به دست تکنولوژی‌ سپرده‌اند و خود بیشتر در نقش یک مشاور مالی فعالیت می‌نمایند. به این صورت همه کارها توسط سیستم انجام گشته و حسابدار نظارت نهایی به اطلاعات خروجی را انجام می‌دهد. از طرفی فناوری‌ های جدید در حسابداری موجب شده تا حسابداران در حرفه خود تواناتر شده و به‌جای انجام مراحل تکراری و کار با اعداد و ارقام خسته‌کننده، به جزئیات کار و نتایج متمرکز شوند.

در این مقاله قصد داریم تا به معرفی برخی از این فناوری‌ های جدید در حسابداری بپردازیم. در ادامه با ما همراه باشید…

4 فناوری جدید در حسابداری

شبکه‌ های اجتماعی

اهمیت استفاده از رسانه‌های اجتماعی در عصر تکنولوژی بر هیچ‌یک از مشاغل پوشیده نیست. شرکت‌های حسابداری نیز از این امر مستثنی نبوده و با کاربرد آن‌ها در جذب مشتری بهترین استفاده لازم را می‌برند؛ به این ترتیب امروزه بازاریابی سنتی جای خود به بازاریابی اینترنتی و ارتباط در رسانه‌های اجتماعی داده تا از این طریق با آشنا نمودن افراد با نحوه انجام کار آن‌ها را به استفاده از خدمات شرکت ترغیب نموده و کسب‌وکار خود را رونق بخشند.

امکان برقراری تماس تصویری

تماس‌های تصویری مدتیست جایگزین بسیار مناسبی برای چت کردن و یا ارتباط مستقیم میان افراد گشته‌اند؛ این نوع از تماس این روزها جایگاه خود را در میان روش‌های برقراری ارتباط به خوبی باز نموده‌ و به کمک بسیاری از مشاغل نیز شتافته‌اند. حسابداران هم از این امکان دور نمانده‌اند و امروزه با استفاده از برقراری تماس تصویری با مشتریان و مخاطبان خود و به حداقل رساندن زمان ملاقات حضوری با این افراد قادرند تا زمان بیشتری برای تمرکز بر کار با دقت و حوصله خوبی صرف نمایند.

فضای ذخیره‌ سازی ابری

حسابداران می‌توانند محاسبات خود را با اینترنت در فضای ابری انجام دهند. با استفاده از این فناوری آن‌ها قادر خواهند بود به کلیه امور کاری خود در هر زمان و مکانی تنها با دسترسی به اینترنت رسیدگی کرده و فعالیتشان تنها محدود به ساعات اداری نشوند؛ این نوآوری همچنین محل بسیار مناسبی جهت ذخیره‌سازی داده‌ها و اطلاعات آن‌ها بوده تا دیگر استرس از دست دادن اطلاعات و یا گم شدن آن‌ها برای افراد باقی نماند. بنابراین فضای ابری این امکان را برای حسابداران فراهم نموده تا زمان لازم جهت برقراری ارتباط با مشتریان را داشته باشند و در زمان مناسب به کلیه امور خود رسیدگی نمایند.

دسترسی به داده ‌ها در تلفن همراه

این روزها تلفن همراه یکی از مهم‌ترین ابزارها در هریک از مشاغل می‌باشد. حسابداری نیز امروزه وابسته به استفاده از تلفن همراه پیش می‌رود و همراه با آن برخی از شرکت‌ها نرم‌افزارهای حسابداری راه دور را طراحی نموده‌اند تا حسابداران با دسترسی به آن بتوانند برخی از امور کاری خود را به طور روزانه انجام دهند.

گرچه ورود تکنولوژی و فناوری‌ های جدید در حسابداری و امور مالی مزیت‌های بسیاری دارد اما با این وجود معایبی نیز با خود به همراه می‌آورد که در ادامه به بررسی این معایب میپردازیم:

بیشتر بخوانید: خدمات مالی شامل چه مواردی می شود؟

فناوری جدید در حسابداری

مشکلات ورود فناوری های جدید در حسابداری

مشکلات امنیتی

هرچند که استفاده از فناوری‌های جدید خود می‌تواند امنیت داده‌ها و اطلاعات را حفظ نماید اما با این وجود اگر فرد یا شرکت حسابداری از سیستم‌های به اندازه کافی قوی استفاده ننمایند خود باعث به خطر افتادن امنیت اطلاعات می‌گردند. به این ترتیب هکرها نیز می‌توانند از سیستم‌های مالی ضعیف سوءاستفاده نموده و با حمله به نرم‌افزارهای آن‌ها به کلیه اطلاعات ذخیره شده دسترسی یابند. بنابراین مسئله امنیت داده‌ها موضوعی بسیار جدی در به کار بردن فناوری‌های جدید حسابداری می‌باشد که نیاز به دقت و توجه کافی دارند.

تنوع بالا

افزایش رقابت در بازار موجب گشته تا شرکت‌های بسیاری دست به تولید فناوری‌های مختلف زده و هریک نرم‌افزار و برنامه‌ای مطابق نظر خود بسازد. این تنوع بالای تکنولوژی و تعدد برنامه‌های مختلف موجب شده تا هر شرکت از یک برنامه متفاوت استفاده نموده و سازگاری و استانداردی میان شرکت‌های مختلف وجود نداشته باشد. از این رو بهتر است تا همه شرکت‌ها از یک نمونه استاندارد برنامه‌ها با بهترین ساختار و عملکرد استفاده نمایند.

پیچیدگی در استفاده

هرچه امور به سمت ابزارهای تکنولوژی پیش روند استفاده از آن‌ها نیاز به آموزش و یادگیری بیشتری خواهند داشت. قطعا هرچه سیستم به سمت پیچیدگی پیش رود یادگیری و استفاده از آن نیز در سطح پیچیدگی بالایی قرار داشته که استفاده از آن‌ها نیاز به آموزش و تمرین بسیار دارد و ممکن است بسیاری در استفاده از آن به مشکل بر بخورند. به این ترتیب لازم است تا برنامه‌هایی با سطح دشواری کمتر تولید شوند تا کار با آن‌ها با سهولت بیشتری انجام گیرد.

وابستگی به استفاده دائم

از معایب بزرگ ورود تکنولوژی‌ها به دنیای حسابداری، وابستگی شدید حسابداران در انجام فعالیت‌های خود بوده که موجب می‌گردد تا اگر زمانی دسترسی به آن میسر نبود کار با سرعت و کیفیت پایین‌تری پیش رود.

هزینه بالا

با وجود اینکه استفاده از فناوری و ابزارهای تکنولوژی امروزی بسیاری از کارهای روزانه ما را سرعت می‌بخشند اما برخی از نظر هزینه در سطح بالایی قرار دارند که دسترسی به آن برای هرکسی آسان نمی‌باشد.

موسسه خدمات مالی و خدمات حسابداری ترازینه با داشتن حسابداران، حسابرسان و مشاوران مالی و بهره مندی از فناوری های جدید در حسابداری خدماتی باب میل شما ارائه میدهند.

5/5 - (2 امتیاز)