تیر 24, 1400

آینده شغلی رشته حسابداری

آینده شغلی رشته حسابداری

حسابداری این روزها تبدیل به یکی از پرطرفدارترین رشته‌های تحصیلی شده است. وضعیت فعلی این رشته به گونه‌ای است که می‌تواند در بدو ورود، دانشجویان را از داشتن آینده شغلی مطمئن سازد. ما در این مطلب سعی داریم به بررسی وضعیت آینده شغلی رشته حسابداری و فرصت‌هایی که افراد در این رشته با آن روبه‌رو خواهند شد بپردازیم. در ادامه با ما همراه باشید..

همان‌گونه که در ابتدا به طور خلاصه گفتیم حسابداری یا همان زبان تجارت رشته‌ایست که در کنار پیچیدگی‌های خود دارای فرصت‌های شغلی فراوانی است. یکی از اصلی‌ترین دلایل در داشتن آینده‌ای درخشان برای رشته حسابداری آن است که پول الفبای این رشته است و امروزه پول حرف اول را در بیشتر امور میزند چرا که نقش اصلی را در انجام کلیه مبادلات داراست.

یکی دیگر از دلایلی که موجب گردیده تا در حال حاضر حسابداری تبدیل به یکی از پرجمعیت‌ترین رشته‌های دانشگاهی شود، گسترش روزبه‌روز کسب‌وکارهاست که به همین دلیل برای همه فارغ‌التحصیلان رشته حسابداری موقعیت‌های کاری فراوان وجود خواهد داشت زیرا هر کار کوچک یا بزرگی برای پیشرفت خود نیاز به فرد متخصصی دارد تا بررسی دقیق وضعیت مالی، سود یا زیان حاصله خود را به وی بسپارد و با خیال راحت به فعالیت‌های خود بپردازد.

حسابداری رشته‌ای با گستردگی فراوان است و این ویژگی موجب شده تا افراد به راحتی گرایش مورد نظر خود را انتخاب کرده و در آن زمینه به تحصیل بپردازند. در ادامه به معرفی از شاخه‌های رشته حسابداری و وضعیت بازارکار هرکدام خواهیم پرداخت.

آینده شغلی گرایشات مختلف حسابداری چگونه است؟

حسابداری مالی: آن‌چه که مرتبط با تهیه و تنظیم دفاتر و صورت‌ های مالی است جزئی از شاخه مالی حسابداری محسوب می‌شود. از آن‌جایی که بانک‌ها بیشترین سروکار را با گزارش‌های مالی دارند بنابراین شاخه حسابداری مالی یکی از بهترین بازار کارها را در میان دیگر شاخه‌ها داراست چرا که از کوچک‌ترین کسب‌وکارها تا سازمان‌های بزرگی مانند بانک‌ها نیاز به بررسی وضعیت مالی خود خواهند داشت.

حسابداری دولتی: حسابداری دولتی همان‌طور که از عنوانش پیداست در ارتباط با بررسی، مدیریت و کنترل هزینه‌ها، مخارج و حساب‌های دولتی می‌باشد؛ به طور مثال به عنوان بهترین وضعیت شغلی، ارائه بودجه سالانه توسط دولت نیازمند حضور حسابداران دولتی می‌باشد.

فارغ‌التحصیلان این گرایش حسابداری قطعا از مزایای بسیاری بهره‌مند خواهند شد زیرا علاوه بر داشتن وضعیت استخدامی خوب دارای مشاغلی دولتی با حقوق و مزایای مناسب و امکان پیشرفت و ارتقاء شغلی فراوان می‌باشد.

حسابداری صنعتی: این شاخه در ارتباط با کلیه واحدهای تولیدی و شرکت‌های صنعتی می‌باشد اما نوع کار این دسته از مشاغل حسابداری کمی متفاوت از شاخه‌های دولتی، سازمانی و مدیریتی است و گاهی ممکن است حسابدار در ارتباط مستقیم با کار و کارگر قرار گیرد.

حسابداری مدیریت: از شاخه‌های پرطرفدار رشته حسابداری می‌باشد و دارای حیطه کاری وسیعی است که از جمله آن‌ها می‌توان به تهیه گزارشات مدیریتی از صورت‌های مالی و اطلاعات حسابداری سازمان به منظور اخذ تصمیمات اساسی برای سهامداران، سرمایه‌گذاران، طلبکاران و … اشاره نمود. مشاغل حسابداری مدیریتی همچنین به دلیل آن‌که در سطوح بالای سازمان فعالیت دارند دارای مزایای بسیار خوبی خواهند بود.

حسابداری مالیاتی و حسابرسی: این دسته از حسابداران در ادارات دارایی و شرکت حسابرسی مشغول به کار خواهند شد که اکثرا با امور حساس با دقت فراوان در ارتباط هستند. لذا هنگام انتخاب این دسته از گرایش‌ها حتما با افراد تحصیل‌کرده در این زمینه مشوت کنید.

درآمد مشاغل حسابداری

درآمد مشاغل حسابداری چگونه است؟

واضح است که داشتن شغلی با درآمد بسیار خوب یکی از اهداف مهم در زندگی اکثر انسان‌هاست؛ بنابراین هر فرد هنگام جستجوی شغل خود ابتدا به مهم‌ترین عامل برای انتخاب آن یعنی درآمد حاصل از انجام کار در آن شغل توجه دارد. مشاغل مرتبط با رشته‌های حسابداری دارای درآمد قابل قبولی هستند که همین امر موجب می‌شود تا همیشه متقاضیان زیادی برای کار کردن در این دسته از مشاغل وجود داشته باشد.

ناگفته نماند که درآمد افراد در هر حرفه‌ای بسته به میزان مهارت و مدرک تحصیلی متفاوت خواهد بود. بنابراین هرگاه صحبت از آینده شغلی درخشان رشته حسابداری می‌شود به این معنا نیست که صرفا با داشتن یک مدرک تحصیلی می‌توان به بهترین جایگاه‌های شغلی رسید بلکه نیاز است تا در کنار کسب مدارک بالای تحصیلی به افزایش مهارت‌های حرفه‌ای خود نیز پرداخت.

مهارت های مورد نیاز برای شغل حسابداری

توانایی بالای محاسباتی که مهارتی ضروری برای حرفه حسابداری در سروکار داشتن با ریاضیات و اعداد و ارقام است. نکته مهم در زمینه این مهارت آن است که یک فرد برای ورود به حسابداری باید علاقه به ریاضیات، محاسبات و اعداد و ارقام را در خود احساس کند و سپس اقدام به انتخاب این رشته نماید.

قدرت برقراری ارتباط که از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های مهارتی برای موفقیت در هر کاری می‌باشد چرا که داشتن یک ارتباط قوی با دیگران موجب افزایش کارایی و بالا رفتن میزان تجربه فرد خواهد بود.

دقت و تیزبینی هم برای یک حسابدار که قرار است در کار خود کوچک‌ترین خطاهای مالی را کشف کند امر لازمی است.

توانایی انجام کار با انواع نرم‌افزارهای حسابداری از آن جهت که امروزه دیگر کار با چرتکه و ماشین حساب جای خود را به ابزار الکترونیکی داده است باید به خوبی تقویت شود.

مهارت‌های انجام کار گروهی نیز که مانند داشتن مهارت‌های ارتباطی قوی از جمله واجبات هر شغل و حرفه‌ای می‌باشد.

سخن پایانی

خوشبختانه آینده شغلی رشته حسابداری برای فارغ‌التحصیلان آن تضمین شده است اما داشتن سابقه کار برای موفقیت در این رشته حرف اول را میزند؛ به همین دلیل اگر هنوز موفق به یافتن شغلی در زمینه حسابداری نشده‌اید سعی کنید حتی در نقش کارآموز هم که شده کار خود را آغاز کنید تا فرصتی برای کسب سابقه کاری و افزایش مهارت و تجربه پیدا کنید. پس از آن خواهید دید که بهترین‌ فرصت‌های شغلی برایتان رقم خواهد خورد. موفق باشید.

5/5 - (4 امتیاز)