بهمن 24, 1398

وظایف حسابدار چیست؟

وظایف حسابدار از مواردی است که هم برای استخدام یک حسابدار باید به خوبی مورد توجه قرار گیرد و هم فرد استخدام شده به عنوان مهارت‌ها و توانایی‌های خود آن را به کار بگیرد و وظایف خود را به نحو احسن انجام دهد که در این مقاله به طور کامل به وظایف و خدمات حسابداری یک حسابداری می‌پردازیم:

حسابدار کیست؟

شخص حسابدار را می‌توان به این صورت تعریف کرد که فردی است که توانایی همکاری و برقراری ارتباط با دنیای اطراف و دیگران را دارد و همچنین دارای مهارت قوی در امور مالی و حسابداری است.

و همچنین فردی است که به نمایندگی از یک سازمان، معاملات تجاری را به ثبت می‌رساند و عملکرد آن شرکت را به مدیریت گزارش می‌کند.

و در حقیقت از وظایف حسابدار نظارت بر کسب و کار است و وظایف بسیار متنوع و سنگینی را بر عهده دارد.

چند نمونه از معاملات که جزء وظایف حسابدار حساب میشود به قرار زیر است:

وظایف حسابدار

01.

صدور فاکتور و دادن آن به مشتری، که این فاکتور شامل ثبت فروش‌ها و حساب‌های دریافتی از مشتری است.

02.

صدور یا پرداخت کردن دستمزد به کارمندان که شامل ثبت هزینه‌ها و خروج پول نقد است.

03.

دریافت کردن فاکتور از یک تامین کننده،که شامل ثبت هزینه یا دارایی و حساب قابل پرداخت است.

رده های شغلی و چارت سازمانی حسابداری:

پیداکردن شغل در زمینه‌ی حسابداری همیشه مورد تقاضای افراد بوده است و یک حسابدار در این رده‌ی شغلی می‌تواند پیشرفت کند.

اطلاع پیدا کردن از رده‌های شغلی حسابدار باعث می‌شود تا به حسابدار کمک کند تا بتواند مسیر شغلی خودش را به درستی انتخاب کند و راه پیشرفت خود را پیدا کند.

کمک حسابدار کیست؟

در چندسال اخیر رشته‌ی کمک حسابداری باعث شده است تا افراد زیادی را جهت کار و ورود به بازار کار به خود جلب کند.

 دانشجویان و فارغ‌التحصیلان به دلیل این‌که عدم مهارت و تجربه‌ی کافی را در زمینه‌ی حسابداری ندارند، بیشتر در شرکت‌ها به عنوان کمک حسابدار استخدام می‌شوند.

افرادی که به عنوان کمک حسابدار مشغول به کار هستند ممکن است در ابتدای کار شرکت به آن‌ها پولی پرداخت نکند ولی می‌توانند امیدوار باشند که با کسب کردن تجربه لازم و مهارت می‌توانند به درجات شغلی بالاتری برسند.

شرح وظایف کمک حسابدار:

چون کمک حسابدار تجربه و مهارت لازم را هنوز کسب نکرده است در ابتدای کار ممکن است به او کارهای ساده‌ی شرکت محول شود.

و همچنین می‌تواند وظایف کمک حسابدار در شرکت‌های مختلف با هم متفاوت باشد.مثلا در شرکت‌های ساده و کوچک وظیفه‌ی آن‌ها ساده‌تر و کم مسئولیت‌تر است ولی در شرکت‌های بزرگ این وظیفه سخت‌تر می‌شود.

مهارت ‌هایی که یک حسابدار نیاز دارد؟

وظایف حسابداری شامل طیفی از مسئولیت‌ها است. حسابداران ممکن است دارای توانایی‌هایی از قبیل توجه به جزئیات، مهارت‌هایی از اخلاق تجاری باشند.

اگر می‌خواهید در حرفه‌ی خود به عنوان حسابدار وظایف خود را به نحو احسن انجام دهید و رضایت شغل خود را به دست آورید، باید تلاش کنید تا مهارت های حسابداری  را به خوبی کسب کنید تا وظایف حسابداری را به خوبی انجام دهید.

در ادامه در اینجا به 4 مهارت پایه‌ای در مورد حرفه‌ وظایف حسابدار می‌پردازیم:

مهارت کارکردن با اکسل

اکسل یک برنامه‌ی بسیار کاربردی برای حسابداران است و در همه‌ی شرکت‌ها این برنامه به علت سهولت استفاده از آن کاربرد زیادی دارد. برنامه‌ی اکسل با دارا بودن هزاران فرمول بی‌نظیر و انجام کارهای متفاوت بی‌شمار مورد استفاده‌ی خیلی از سیستم‌های مالی و اداری قرارگرفته است. بنابراین حسابداری که در هر شرکت فعالیت می‌کند باید درمورد برنامه‌ی اکسل اطلاعات و مهارت کافی را داشته باشد.

مهارت ارتباطی

شما باید به عنوان یک حسابدار که در کار خود تخصص دارد با جمع بسیاری از همکاران و ارباب رجوع در شرکت سروکار داشته باشید. آن افراد ممکن است در کار حسابداری اطلاعات نداشته باشند و از اعداد و ارقامی که به آن‌ها می‌گویید سر در نیاورند. بنابراین به هر صورتی که با این افراد در ارتباط هستید باید به صورت واضح و ساده تبادل اطلاعات کنید. که این کار نشان از حرفه‌ای بودن شما هم در کار و هم در برقراری ارتباط است.

مهارت تحلیلی

شما باید به عنوان یک حسابدار که در کار خود تخصص دارد با جمع بسیاری از همکاران و ارباب رجوع در شرکت سروکار داشته باشید. آن افراد ممکن است در کار حسابداری اطلاعات نداشته باشند و از اعداد و ارقامی که به آن‌ها می‌گویید سر در نیاورند. بنابراین به هر صورتی که با این افراد در ارتباط هستید باید به صورت واضح و ساده تبادل اطلاعات کنید. که این کار نشان از حرفه‌ای بودن شما هم در کار و هم در برقراری ارتباط است.

مهارت مدیریت زمان

اغلب حسابداران برای چند مشتری کار می‌کنند و همزمان با آن ممکن است روی پروژه‌های دیگر هم کار کند. حسابدار باید با داشتن مدیریت زمان بتوانند زمان خود را تنظیم کنند و هم روی پروژه‌ی خود کار کند و هم کارهای حسابداری مشتریان خود را انجام دهد.بنابراین مدیریت زمان باید به بهترین صورت انجام شود.

شرح مسئولیت ‌و وظایف حسابدار چیست؟

یکی از وظایف حسابداری: بررسی صحت کلیه معاملات است.                                                               

وظیفه حسابدار این است که از قانونی بودن همه‌ی این دستورالعمل‌ها اطمینان پیداکند. یک حسابدار ممکن است به صورت قراردادی کارکند و یا به صورت خصوصی یا شرکتی کارکند و در تصمیمات ملی کمک کننده باشد.

به عنوان نمونه، حسابداران دولتی فقط در موسسات دولتی فعالیت می‌کنند. حسابداران مدیریتی هم اغلب به تیم‌های اجرایی مشاوره می‌دهند و حسابداران عمومی به عموم کسب و کارها خدمت رسانی می‌کنند

برخی از موارد وظایف حسابدار:

حسابدار در جایگاه مالی و تجاری، نقش مهمی را ایفا می‌کند.و این افراد هم در حوزه‌ی خدماتی و هم در حوزه‌ی بازرگانی فعالیت می‌کنند و چون مسئولیت هر حسابدار با توجه به نوع شرکت متفاوت است، هر حسابدار ممکن است وظایف کاری مختلفی را داشته باشد.

ابزار کار یک حسابدار چیست؟

در هر کسب و کاری برای انجام فعالیت بهتر خود نیاز به ابزار و وسایلی است. در حسابداری هم ابزار و وسایلی وجود دارد.که باعث می‌شود باعث تسهیل و انجام بهتر مسئولیت حسابدار شود. اما متاسفانه برخی از حسابداران مهارت لازم را در استفاده از این ابزار ندارند. 

کتاب استاندارد حسابدار:

از اصلی ترین ابزار حسابداری است که آگاهی یافتن از استانداردهای حسابداری است. در هرکدام از مراحل ثبت و گزارش گیری حسابدار مورد استفاده قرار می‌گیرد و  در صورت مواجه با مشکل باید به این کتاب مراجعه نمود. اگر زیاد اهل مطالعه نیستید حداقل یک جلد از 33 استاندارد تفکیک شده را مطالعه کنید.

ماشین حساب:

حسابداران برای محاسبات هزینه، درآمد، سود، وام و مالیات و… نیاز به ابزار ماشین حساب دارند. تا هم کار خود را دقیق‌تر انجام دهند و هم در وقت خود صرفه جویی کنند. حتما باید سعی شود از ماشین حساب تخصصی استفاده شود.

نرم افزار حسابداری:

به عنوان یک حسابدار نیاز به ابزار مختلفی هستید و با توجه به تغییرات روزبه روز در فناوری مشکل است که تشخیص دهید چه نرم افزاری برای کار تجاری شما مناسب است.

برنامه و نرم افزار حسابداری یکی از بهترین ابزار موجود در قرن 21 است و کمک خوبی به حسابداران شرکت‌ها کرده است.

موسسه حسابرسی و حسابداری ترازینه با حسابداران و حسابرسان و همچنین مشاوران مالی حرفه ای آماده ارائه هرگونه خدمات مالی ، مالیاتی  و حسابداری به شما عزیزان است.

5/5 - (12 امتیاز)