انواع خدمات مالی

ممکن است این سوال در ذهن شما شکل بگیر که خدمات مالی چیست؟ 

در جواب باید بگوییم که خدمات مالی در واقع همان خدمات و سرویسی است که شرکت حسابرسی یا حسابداری در اختیار افراد یا شرکتهایی که مشمول قانون کار، قانون تجارت، قانون مالیات های مستقیم، قانون مقررات، قانون تامین اجتماعی و صادارت و واردات هستند، قرار میدهد و آنها را نسبت به وظایفشان در برابر قانون، پاسخگو میگذارد.

تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی بخش نیمه دولتی، خصوصی و یا حتی دولتی طبق قانون کار موظف هستند که به دولت مالیات پرداخت کنند و همچنین باید نسبت به قانون در برابر عملکرد سالانه خود جوابگو باشند. این اشخاص باید تکالیف خود را که شامل پرداخت دستمزد، حقوق، بیمه و مالیات پرسنل و همچنین گزارش معاملات فصلی و پرداخت کردن مالیات، تنظیم صورت‌های‌ مالی، ارزش افزوده و … است، طبق قانون انجام دهند. تا آن فعالیت شامل پولشویی، جرایم پیش بینی شده و عدم شفافیت نشود.

همان‌طور که دیدیم فعالیت مودیان بیمه و مالیات بسیار زیاد است و چون تنوع فعالیت‌ها بالا است، باعث می‌شود که گاهی شرکت‌ها نتوانند یک واحد مستقل برای اجرای تکالیف قانونی راه بیاندازند، به همین دلیل برخی موسسات خدمات مالی و خدمات حسابداری ارائه می‌کنند تا شرکت‌ها خدمات مالی خود را به آن‌ها بسپارند.

باید بدانید چون موسسات و متخصصان خدمات مالی به قانون کار، مالیات، بیمه و … اشراف کامل دارند، می‌توانند راحت‌تر، سریع‌تر و با هزینه کمتر، امور مالی شرکت را تنظیم و آماده کنند. این امور باعث می‌شود تا هزینه تمام شده کاهش پیدا کند و مشمول معافیت‌ها و بخشودگی‌های مالیاتی شوند.

همچنین هر چقدر اسناد مالی و دفاتر قانونی یک بنگاه، طبق استاندارد و با صداقت و شفافیت کامل صورت گیرد، باعث افزایش توان مالی و مدیریتی شرکت می‌شود و نیز کسب تسهیلات از بانک‌ها و نهادهای دولتی راحت‌تر می‌شود.

بنابراین بهتر است که هر شخص حقیقی یا حقوقی امور مالی خود را به دست این موسسات بسپارد تا بتواند تمرکز خود را بیشتر بر روی وظیفه اصلی و عملیاتی سازمان یا شرکت بگذارد.

قوانینی که شرکت‌ها موظف به مطالعه آن‌ها هستند:

قانون کار جمهوری اسلامی، قانون تامین اجتماعی، قانون مقررات مناقصات و مزایدات کشور، قانون مقررات صادرات و واردات، قانون تجارت ایران، قانون مناطق آزاد تجاری، قانون مالیات‌های مستقیم، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های مربوطه به مالیات بر ارزش افزوده و ارائه گزارش معاملات فصلی، قانون تجارت الکترونیک، قانون چک، قانون جرایم رایانه ای، قوانین مربوط به امور بانکی و موسسات مالی و اعتباری. مطالعه این قوانین برای مدیران یکی از ضروری‌ترین کارهای مطالعتی است که باید انجام دهند.

گاهی اوقات یک بی‌اطلاعی کوچک از یک بند از قانون باعث ایجاد ضررهای میلیونی به شرکت می‌شود.

خدمات مالی

لیست خدمات مالی که اکثرا به آن‌ها نیاز دارند شامل:

  • تهیه و تنظیم اظهارنامه مالیاتی و تنظیم دفاتر قانونی که ارائه اظهارنامه مالیاتی باید 4 ماه بعد از اتمام سال مالی ارائه شود.
  • ثبت نام و تنظیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده
  • خدمات مالی و مالیاتی در حوزه مالیات عملکرد شرکت‌ها و مالیات تکلیفی. مالیات عملکرد و مالیات تکلیفی باید هر ماه و هر سال محاسبه شود و به دارایی پرداخت شود.
  • تنظیم گزارش فصلی ماده ۱۶۹ مکرر مالیات‌های مستقیم. طبق این ماده تمامی اشخاصی که باید در نظام مالیاتی ثبت نام کنند، موظف هستند صورت حسابی مانند فرمت دارایی صادر و کد اقتصادی خود و طرف معامله را در آن قید کنند.
  • تنظیم گزارش فصلی شامل:
  1. اطلاعات هویتی و مکانی
  2. ارائه هر گونه مجوز فعالیت اقتصادی، معاملات تجاری و عقد قراردادها
  • ثبت اطلاعات معاملاتی اشخاص که شامل:
  1. معاملات از جمله خرید و فروش کالاها، خدمات و دارایی‌ها
  2. تجارت خارجی که شامل واردات و صادرات کالاها و خدمات می‌شود.
  3. قراردادهایی که مربوط به انجام معاملات و فعالیت‌های تجاری می‌شود.
  4. قراردادهایی که مربوط به انجام هرگونه خدمات و عملیات پیمانکاری می‌شود.
  5. اطلاعاتی که مربوط به خرید و فروش سکه، طلا و ارز است.
  6. اطلاعاتی که شامل انواع بیمه‌نامه‌های صادر شده و خسارت‌های پرداختی است.
  7. بارنامه و همچنین صورت وضعیت حمل و نقل بار و مسافر.

انواع خدمات مالی و حسابداری:

  • اطلاعات پولی، اعتباری، مالی و سرمایه‌ای اشخاص که شامل:
  1. جمع گردش سالانه (دوره مالی) نقل و انتقال سهام و سایر اوراق‌ بهادار
  2. جمع گردش و مانده سالانه (دوره مالی) انواع حساب‌های بانکی، سپرده‌ها و سود آن‌ها

این مواردی که گفته شد، طبق ماده 169، جزء خدمات مالی موسسات حسابداری و حسابرسی هستند که می‌توانید برای شرکت یا بنگاه خود استفاده کنید. این خدمات مالی بسیار مهم‌اند و باید جدی گرفته شوند.

  • خدمات مالی که گزارش مالیات حقوق پرسنل را تنظیم می‌کند.
  • 3 وظیفه مهم که مودیان مالیاتی باید هر ماهه انجام دهند:
  1. گزارش فصلی هر فصل از سال را باید تا نیمه فصل بعد ارسال کنند.
  2. هر ماه باید گزارش مالیات حقوق ماه گذشته پرسنل را تا پایان ماه بعدی ارسال کنند.
  3. هر ماه باید لیست حق بیمه ماه گذشته پرسنل تا پایان ماه بعدی ارسال کنند.
  • خدمات مالی و مالیاتی که در رابطه با تنظیم گزارش مالیات حقوق پرسنل می‌باشد.

اگر این گزارشات را در زمان تعیین شده ارائه نکنید، در نتیجه مشمول جریمه عدم پرداخت و عدم ارائه گزارش می‌شوید.

این جریمه‌ها به شرح زیر هستند:

  1. اگر گزارش فصلی ارائه نکنید، بنابراین ۱ درصد مبلغ معامله را جریمه می‌شوید. و برای عدم پرداخت، ۲ درصد مبلغ معامله را جریمه می‌شوید.
  2. اگر لیست مالیات حقوق ماه قبل پرسنل ارائه نشود، مشمول جریمه‌ای معادل ۲ درصد حقوق پرداختی می‌شوید. و اگر آن را پرداخت نکنید، معادل ۱۰ درصد مالیات متعلقه و ۲درصد دیرکرد به ازای هر ماه جریمه می‌شوید.
  3. اگر لیست حق بیمه ماه قبل پرسنل ارائه نشود، شما مشمول ۱۰ درصد حق بیمه متعلقه می‌شوید و اگر آن را پرداخت نکنید، مشمول جریمه‌ای معادل ماهیانه ۲ درصد دیرکرد و همچنین محرومیت از رد کردن لیست بیمه تا زمان پرداخت حق بیمه ماه قبل می‌شوید.

همان‌طور که می‌بینید اگر این 3 وظیفه مهم در زمان تعیین شده انجام نشود، بنگاه باید 2 نوع جریمه پرداخت کند که در صورتی که بنگاه متوسط یا بزرگی باشد، ماهیانه باید میلیون‌ها تومان جریمه پرداخت کند.

  • خدمات مالی که برای تهیه و تنظیم صورت معاملات فصلی است و همچنین آن را به سامانه سازمان امور مالیاتی ارسال می‌کند.

اگر این گزارشات فصلی در زمان مقرر که تا 45 روز بعد از پایان هر فصل است، ارائه نشود، جریمه‌ای معادل ۱ درصد مبلغ معامله را پرداخت کند. همچنین در صورت عدم پرداخت جریمه‌ای معادل ۲ درصد مبلغ معامله می‌شود.

  • خدمات مالی که در رابطه با تنظیم و تحریر دفتر کل، دفتر روزنامه و دفاتر درآمد و هزینه است. که یکی از مهم‌ترین خدمات مالی محسوب می‌شود.
  • خدمات مالی که در رابطه با تنظیم اظهارنامه عملکرد است.
 
 

باید به این نکته توجه کرد که همیشه سپردن خدمات مالی بنگاه‌ها و شرکت‌ها به این موسسات، به نفع بنگاه‌ها و شرکت‌ها است. زیرا اگر چه شما برای این کار هزینه‌هایی پرداخت می‌کنید، ولی این هزینه‌ها در مقابل مقدار معافیت‌ها، بخشودگی‌ها، مالیات پرداختی کم‌تر، قدرت نقدینگی بنگاه و حفظ منابع مالی که بدست می‌آورید، خیلی کمتر است. 

شما برای سپردن خدمات مالی خود به این موسسات را می‌توانید یک سرمایه‌گذاری بلند مدت محسوب کنید تا با کسب آن‌ها در آینده بهره‌وری بنگاه را افزایش دهید. همچنین شما می‌توانید با سپردن خدمات مالی خود به موسسه ما یا گروه خدمات مالی ما، به بهترین وجه از این خدمات بهره‌مند شوید. از همراهی شما عزیزان بسیار متشکریم.

 

5/5 - (7 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments