اردیبهشت 16, 1400

آموزش مقدماتی حسابداری به زبان ساده

آموزش حسابداری

آموزش حسابداری امروزه می‌تواند از جمله موضوعاتی باشد که برای اکثر افراد جامعه مورد نیاز است. اگر شما کسب‌وکار خودتان را دارید پس لازم است که بتوانید از پس برخی امور ساده حسابداری کار خود برآیید و برای این امور نیازی به دیگران نداشته باشید ویا خدمات حسابداری خود را به شرکتی نسپارید. بنابراین امروزه لازم است تا هرفرد سررشته‌ای هرچند کم از مسائل مالی داشته باشد؛ بنابراین برای شروع یادگیری علم گسترده حسابداری در ادامه با آموزش مقدماتی حسابداری به زبان ساده با ما همراه باشید..

حسابداری تعاریف گوناگونی دارد اما به طور خلاصه، حسابداری کاربردی به معنای جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات جهت ثبت در دفاتر حسابداری و آموده نمودن گزارشات می‌باشد. در واقع حسابداری یک زبان مشترک میان تمام مشاغل بوده که هرکدام در حیطه فعالیت‌های خود به نوعی با مسائل مالی سروکار داشته و نیاز است که افراد با این علم آشنایی کافی داشته باشند.

در هر شرکت وظایف مالی برعهده دفتردار و سپس حسابدار و در نهایت ناظر مالی می‌باشد. وظیفه دفتردار به ثبت تراکنش‌های مالی شرکت در انواع دفاتر حسابداری محدود می‌شود و پس از آن حسابداران شرکت وظیفه اصلی تحلیل اطلاعات دفاتر، مرور و تهیه گزارش مالی را انجام می‌دهند. در نهایت ناظر مالی یا حسابدار ارشد با راه‌اندازی سیستم‌های حسابداری شرکت، از انجام صحیح تمام امور مالی اطمینان حاصل کند. بنابراین هرچه شرکت بزرگ‌تر باشد تعداد حسابداران و حیطه فعالیت آن‌ها نیز متفاوت خواهد بود.

به طور کلی گزارشات حسابداری شامل دو دسته گزارشات درون سازمانی و برون سازمانی می‌باشد:

گزارشات درون‌سازمانی گزارشاتی هستند که حسابدار به مدیران و ذینفعان در داخل شرکت تحویل می‌دهد مانند صورتحساب‌ها و گزارشات برون‌سازمانی، آن دسته از گزارشات بوده که به ذینفعان بیرونی شرکت از جمله بانک‌ها و موسسات مالی ارائه می‌شود مانند: مالیات حقوق.

آموزش اولیه حسابداری

گروه‌های حساب در 5 دسته گروه دارایی‌ها، گروه بدهی‌ها، گروه حقوق صاحبان سهام، گروه درآمدها و گروه هزینه‌ها طبقه‌بندی می‌شوند که در ادامه به معرفی هریک به همراه سرفصل حسابداری آن‌ها می‌پردازیم.

الف) گروه دارایی‌ها: دارایی‌ها همان‌طور که از نامش مشخص است هرچیزی است که تحت اختیار شرکت باشد و خود به سه دسته دارایی‌های جاری، ثابت و دارایی‌های نامشهود تقسیم می‌شوند

دارایی‌های جاری: این دسته از دارایی‌ها درواقع وجه نقد هستند و یا می‌توانند در یک سال مالی به وجه نقد تبدیل شوند و شامل سرفصل‌های موجودی کالا، صندوق، بانک، پیش‌پرداخت‌ها، اسناد دریافتی و تنخواه گردان می‌شوند.

دارایی‌های ثابت: این دارایی‌ها برای استفاده در شرکت آماده می‌شوند، به راحتی نمی‌توان آن‌ها را نقد کرد و همه آن‌ها استهلاک‌پذیر هستند به جز زمین. سرفصل‌های آن‌ها زمین، ساختمان، اموال و اثاثیه و وسایل نقلیه می‌باشد.

دارایی‌های نامشهود: همان‌طور که از عنوانشان مشخص است این گروه از دارایی‌ها ملموس نبوده و نمی‌توان آن‌ها را دید مانند سرقفلی، برندها، حق امتیاز و اختراع‌ و اکتشاف.

 ب) گروه بدهی‌ها شامل بدهی‌های جاری و بلندمدت می‌باشند.

بدهی‌های جاری بدهی‌هایی هستند که در طول یک سال مالی تسویه می‌شوند و بدهی‌های بلندمدت آن دسته از بدهی‌هاست که تسویه آن‌ها بیش از یک سال مالی طول بکشد. سرفصل این گروه از حساب‌ها، وام‌ها و تسهیلات، حساب‌ها و اسناد پرداختی و ذخایر می‌باشد.

ج) گروه حقوق صاحبان سهام : مربوط به آن‌چه که صاحبان سهام به شرکت آورده‌اند و نیز جمع سود و زیان حاصل می‌باشند مانند سرمایه و اندوخته شرکت.

د) گروه هزینه‌ها: شامل هزینه‌های شرکت بوده که معمولا بسیار زیاد می‌باشند و از جمله آن‌ها می‌توان هزینه‌های اداری، توزیع، فروش، دستمزدها و هزینه‌های تولید را نام برد.

ه) گروه درآمدها : همان دریافتی‌های شرکت بوده که دریافتی در جهت فعالیت شرکت را درآمد عملیاتی و در غیر این صورت را غیرعملیاتی می‌گویند. سرفصل آنها، درآمدهای حاصل از فروش حالا یا خدمات می‌باشند.

در حسابداری یک معادله واحد وجود دارد که در تمامی موارد حسابداری از آن استفاده می‌شود و به آن معادله اساسی حسابداری می‌گویند.

دارائی‌ها = بدهی + سرمایه

اصل یادگیری زبان حسابداری با یادگیری دو کلمه بدهکار و بستانکار انجام خواهد شد. در تعاریف جداگانه از آن‌ها باید گفت که بدهکار بودن به صورت مثبت و بستانکار بودن به صورت منفی به نمایش درمی‌آیند.

تمام دارایی‌ها همیشه بالای صفر و در نوع خود مثبت بوده و به همین دلیل در حسابداری تمام دارایی‌ها با عنوان بدهکار شناخته می‌شوند. در مقابل، بدهی‌ها ماهیت بستانکار داشته و همیشه منفی هستند.

صورت‌ های مالی اساسی در واقع گزارش‌هایی خلاصه و طبقه‌بندی‌شده مربوط به فعالیت‌های مالی شرکت طی یک دوره مالی یک ساله یا شش ماهه و یا برحسب نیاز کمتر، جهت اخذ تصمیمات اقتصادی مهم شرکت می‌باشند. انواع صورت‌های مالی شامل موارد زیر می‌باشد:

ترازنامه: ترازنامه با استفاده از معادله اساسی حسابداری، با میزان سرمایه شرکت را از تفاوت دارایی‌ها و بدهی‌ها محاسبه می‌نماید.

صورت سودوزیان: صورت سودوزیان همان‌گونه که از نامش مشخص است، میزان سود و زیان شرکت را در یک دوره مالی با کسر هزینه‌ها از درآمدها محاسبه می‌نماید. در واقع هرچه سود شرکت در هر دوره مالی بیشتر بوده باشد، بر ارزش سهام آن شرکت نیز افزوده می‌شود.

صورت جریان وجه نقد: این صورت مالی، برحسب کلیه فعالیت‌های شرکت، میزان نقدینگی و مبادلات با خارج از آن شرکت را مشخص می‌نماید تا از این طریق، توانایی شرکت در پرداخت بدهی‌ها مشخص شود.

امیدواریم آموزش مقدماتی حسابداری به زبان ساده برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد. به خاطر داشته باشید حسابداری علم بسیار وسیع و پیچیده‌ایست و ما تنها به برخی سرفصل‌های آموزش حسابداری اشادره نمودیم؛ بنابراین برای آشنایی بیشتر با دیگر مفاهیم حسابداری در مقاله‌های دیگر با ما همراه باشید.

در صورت هرگونه سوال در رابطه با  خدمات حسابداری و خدمات حسابرسی می‌توانید با کارشناسان خبره ما در این زمینه مشورت کنید.

5/5 - (1 امتیاز)