دی 23, 1400

حسابداری شعب چیست؟

حسابداری شعب

شعب چیست؟

هر شعبه یک واحد تجاری از شرکتیست که با فاصله از واحد مرکزی قرار گرفته و دلیل به وجود آمدن آن افزایش فعالیت‌های بازرگانی و تجاری شرکت می‌باشد. الزامیست هریک از شعب کلیه وظایف خود را طبق دستور واحد مرکزی اصلی اجرا کند و نمی‌توانند برای خود به‌طور مستقل کار کند.

انواع شعب

به‌طور کل انواع شعب به ۳ دسته اصلی تقسیم می‌شوند که شامل شعب مستقل، شعب غیرمستقل و شعب خارجی می‌باشند؛ در ادامه به معرفی هریک خواهیم پرداخت.

شعب مستقل

این دسته از انواع شعب همان‌گونه که از عنوان آن مشخص است می‌توانند برخی از امور را به طور مستقل پیش ببرند. بنابراین شعب مستقل می‌توانند در برخی از مواقع فراتر از قوانین مرکز اصلی عمل نموده و حتی برای نام شعبه خود پسوندی را مشخص نمایند اما در انجام فعالیت‌ها ذکر نام شرکت اصلی ضروریست.

بیشتر بخوانید: بهترین مشاوره مالی در تهران کیست؟

شعب غیرمستقل

این دسته از شعب که با نام شعب وابسته نیز شناخته می‌شوند در انجام امور کاملا وابسته به مرکز اصلی هستند و هیچ فعالیتی را بدون تصرف شرکت انجام نمی‌دهند؛ بنابراین لازم است تا هر ۲۴ ساعت یک‌بار گزارش فعالیت‌های خود را بدون نیاز به ثبت در دفاتر حسابداری در اختیار شرکت قرار دهند.

شعب خارجی

این دسته، شعبه‌هایی هستند که در دیگر کشورها راه‌اندازی شده اما همچنان تحت امر شرکت اصلی در کشور مرکزی می‌باشند.

انواع شعب حسابداری

شعب با دوایر چه تفاوتی دارند؟

دوایر معمولا فروش محصولات خود را در یک مکان با غرفه‌های جداگانه انجام می‌دهند اماشعب همان‌گونه که در تعریف اولیه ذکر نمودیم در مناطق دورتر از مرکز اصلی به کار خود می‌پردازند؛ بنابراین تفاوت شعب با دوایر در این است شعب در مکا‌ن‌ها و مناطق متفاوت و دورتر و حتی برون مرزی و دوایر در یک مکان قرار می‌گیرند.

ارسال کالا به شعب

برای ارسال کالا به شعب روش‌های گوناگونی وجود دارد که موجب تشخیص جزئیات کالا خواهند شد. به طور کلی ۳ روش برای ارسال کالا به شعب موجود است که شامل روش قیمت تمام شده، روش قیمت تمام‌ شده درصدی از بهای تمام شده و روش قیمت فروش می‌باشد که در ادامه به توضیح هریک خواهیم پرداخت:

برای زمانی که نتوان قیمتی جهت فروش مشخص نمود و یا نگهداری طولانی مدت محصولات میسر نباشد روش قیمت تمام شده استفاده خواهد شد.

در مواقعی که  می‌توان قیمتی برای فروش پیش‌بینی کرده و درصدی سود را روی قیمت فروش اضافه نماییم از این روش استفاده خواهیم کرد. قابل ذکر است که این سود را در حساب ” ذخیره سود تحصیل نشده” وارد می‌نماییم.

هرگاه مرکز بتواند هم به پیش‌بینی قیمت فروش پرداخته و نرخ فروش کالا را با قرار دادن در بازار ثابت نگه دارد از روش قیمت فروش استفاده می‌کنند. در این روش ارسال کالا به شعبه نوعی فروش خالص برای محسوب می‌گردد.

آیا هر شعبه یک نمایندگی محسوب می‌شود؟

پاسخ این سوال خیر است؛ زیرا هر شعبه طبق تعاریف پیشین یک واحد دور از مرکز اصلی بوده که برای اهداف سازمان و تحت نظارت آن عمل می‌کند اما نمایندگی، شخصی حقیقی یا حقوقی بوده که با دارا بودن اختیار تام به وظایف خود در قبال سازمان عمل می‌نماید؛ بنابراین بنابراین تفاوت این دو در حوزه مسئولیت‌ها و اختیارات هریک بوده و در واقع یکی نیستند.

امتیاز دهید