فروردین 31, 1401

قوانین جدید صدور چک در سال جدید

صدور چک

بر اساس تصمیم بانک مرکزی قوانین جدیدی برای صدور چک در سال جدید مشخص گردیده که آشنایی با این قوانین برای هر فردی که از چک در کارهای خود استفاده می‌نماید ضروری می‌باشد. از این‌رو در این مقاله ابتدا به معرفی چک صیادی و سپس توضیح مفصلی از قوانین جدید صدور چک در سال جدید خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید..

چک صیادی چیست؟

سامانه صیاد که مخفف عبارت “صدور یکپارچه الکترونیکی دسته چک” می‌باشد مدتیست به جهت سهولت هرچه بیشتر در استفاده از چک راه‌اندازی شده است؛ بر اساس قوانین جدید از سوی بانک مرکزی، کلیه بانک‌ها موظف هستند از این پس دسته چک‌های خود را از سامانه صیاد صادر نمایند که از این‌رو به این چک‌ها، چک‌های صیادی گفته می‌شود. ویژگی مهم صدور چک‌های صیادی توسط بانک‌ها، یک شکل و یک پارچه شدن کلیه دسته چک‌ها از هر بانکی بوده که از این‌رو استفاده از آن با سهولت بسیار انجام خواهد شد؛ بنابراین طبق قوانین جدید دیگر افراد برای دریافت دسته چک نیازی به شعب بانکی به عنوان مرجع صدور چک نداشته و این کار از طریق بانک مرکزی صورت می‌گیرد.

تفاوت‌های ظاهری که چک‌های صیادی با انواع پیش از خود دارند رنگ بنفش آن‌ها و نیز کد شناسه ۱۶ رقمی مخصوص به هریک که در قسمت چپ بالای هر چک ثبت گردیده می‌باشد.

بیشتر بخوانید: سفته چیست و چه قوانینی دارد؟

قوانین جدید صدور چک

قوانین صدور چک

تعیین تاریخ اعتبار برای چک‌ها

از این پس عبارت " صدور این برگه چک حداکثر تا مورخ... مجاز است" را بر هر برگ چک خواهیم دید؛ این به معنای آن است که فرد تنها در بازه زمانی مشخصی می‌تواند از برگ چک خود استفاده نموده و چک‌های دارای تاریخ انقضا و اعتبار گشته‌اند. طبق قانون جدید، هر دسته چک از زمان دریافت، تنها ۳ سال قابل استفاده بوده و پس از گذشت این مدت، برگه‌های باقی‌مانده چک منقضی و غیرقابل استفاده خواهند بود؛ بنابراین لازم است تا در زمان به پایان رسیدن تاریخ اعتبار چک، دسته چک جدیدی درخواست و آن را تعویض نمایید.

ممنوع شدن پشت‌نویسی و صدور چک در وجه حامل

در قوانین جدید بانک مرکزی چک در وجه حامل و پشت‌نویسی شده دیگر از ارزش و اعتباری برخوردار نبوده و به هیچ‌وجه نباید دریافت یا صادر شود؛ در عوض به جای پشت‌نویسی نمودن چک لازم است تا اطلاعات به‌طور کامل در سامانه صیاد ثبت شوند. ثبت این اطلاعات از ۳ طریق برنامه همراه کارت گوشی، اینترنت بانک‌ها و نیز مراجعه به شعب هر بانک قابل انجام است. به یاد داشته باشید که در روش مراجعه حضوری لازم است تا فرد صادر کننده چک، سیمکارتی به نام خودش و کارتی بانکی از آن شعبه را در اختیار داشته باشد. این نکته نیز قابل ذکر است که اگر شما چکی قدیمی را در دست دارید که هنوز تاریخ وصول آن نرسیده است نباید نگران نقد نشدن آن باشید چرا که قوانین جدید صدور چک تنها مرتبط با دسته چک‌های جدید می‌باشد.

قانون چک برگشتی

طبق این قانون اگر شما چک برگشتی داشته باشید حتما باید با دلایل واضح و روشن اثرات منفی آن را از حسابتان برطرف نمایید و در صورت عدم اقدام به این امر دسته چک جدیدی به شما تحویل داده نخواهد شد. مزیت این قانون جدید در آن است که دیگر هیچ فردی نمی‌تواند در هر زمان و به صورت نسنجیده چکی را صادر کند که از عهده وصول آن برنخواهد آمد.

قانون دسترسی به کلیه حساب‌های فرد

اگر زمانی موجودی حساب اصلی فرد به اندازه مبلغ چک نبود، بانک می‌تواند این مبلغ را از دیگر حساب‌های فرد صادرکننده چک از جمله حساب جاری، پس‌انداز و نیز سرمایه‌گذاری کوتاه و بلندمدت برداشت نماید؛ بنابراین طبق قانون جدید بانک برای وصول چک پس از حساب اصلی، حق دسترسی به کلیه حساب‌های فرد را خواهد داشت. این در صورتیست که پیش‌تر مبلغ چک تنها از حساب مربوط به چک برداشت میشد و در صورت کافی نبودن موجودی این حساب، مراحل و اقدامات طولانی جهت اخذ مجوز از قوه قضائیه و دسترسی به دیگر حساب‌های فرد نیاز بود.

در این مطلب سعی نمودیم تا اطلاعاتی را در باب قوانین جدید صدور چک در سال جدید در اختیار شما همراهان قرار دهیم. امید است که با به کارگیری این قوانین جدید، مسائل و مشکلات پیشین در استفاده از چک میان افراد جامعه به‌طور روزافزون کاهش یابند.

موسسه خدمات حسابداری و حسابرسی ترازینه با داشتن سابقه چندین ساله در امور مالی تمام خدمات مالی و مشاوره مالی و مشاوره مالیاتی شما را با حسابداران و مشاوران حرفه ای به عهده میگیرد.

5/5 - (1 امتیاز)