اسفند 10, 1400

مالیات فالوور در فضای مجازی

مالیات فالوور در فضای مجازی

یکی از خبرهایی که در مدت اخیر خیلی سریع منتشر شد پرداخت مالیات توسط اینفلوئنسرهای شبکه مجازی بوده که پس از به تصویب رسیدن آن ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که این قانون شامل حال چه کسانی بوده و مالیات فالوور در فضای مجازی چگونه خواهد بود؟

با ما همراه باشید تا در ادامه به بررسی تک‌تک جزئیات این طرح بپردازیم…

اینفلوئنسر کیست؟

اینفلوئنسرها افرادی سرشانس و شناخته شده در شبکه‌های اجتماعی هستند که از طریق محتوای خود تعداد زیادی مخاطب و دنبال‌کننده پیدا کرده‌اند؛ بنابراین لزوما یک اینفلوئنسر، سلبریتی نبوده و اکثر آن‌ها از میان افرادی عادی می‌باشند.

این روزها اینفلوئنسر مارکتینگ به عنوان یکی از مشاغل جدید و پرطرفدار جامعه محسوب می‌گردد که افراد با ورود به این کار ابتدا محتوای خود را آماده نموده و با قرار دادن آن در فضای مجازی به تدریج مخاطبان و دنبال‌کننده‌هایی برای خود پیدا کرده و پس از مدتی که تعداد آن‌ها بالا رفت شروع به انجام تبلیغات و کسب درآمد می‌نمایند.

ماجرای پرداخت مالیات اینفلوئنسرها

در جریان طرح مالیات اینفلوئنسرها، نمایندگان مجلس با برآورد لایحه بودجه ۱۴۰۰ تصویب نمودند که اینفلوئنسرها از این پس ملزم به پرداخت مالیات از درآمد خود خواهند بود. بر طبق این بند تاکید شده که تنها اینفلوئنسرهایی با بیش از ۵۰۰ هزار فالوور که از این راه کسب درآمد می‌نمایند مشمول پرداخت مالیات بردرآمد خواهند بود.

در ادامه سازمان امور مالیاتی نیز موظف شده تا پس از ۲ ماه از تصویب نهایی این طرح، دستورالعملی اجرایی برای دریافت مالیات از اینفلوئنسرها را تهیه نماید؛ لازم است تا این دستورالعمل اجرایی در نهایت توسط وزیر اقتصاد و امور دارایی تایید شده که هنوز در مورد چگونگی انجام این کار برنامه واضحی موجود نمی‌باشد.

چه تعداد اینفلوئنسر موظف به پرداخت مالیات می‌شوند؟

مراکز رصد فضای مجازی ایرانی برآوردهایی پی‌درپی را انجام داده که طبق آن‌ها تا این لحظه چیزی در حدود یک میلیون اینفلوئنسر فعال و حرفه‌ای با بیش از ۵۰۰ هزار فالوور در ایران وجود دارد.

قابل ذکر است که این قانون شامل حال هر فردی که تعداد دنبال‌کننده ۵۰۰ هزار و بالاتر داشته نبوده و تنها آن دسته از کاربران فعالی که از این طریق به تبلیغات و کسب درآمد می‌پردازند مشمول این طرح خواهند بود.

مالیات تعداد دنبال‌ کننده ۵۰۰ هزار

چه مقدار مالیات بر درآمد اینفلوئنسرها تعیین گردیده است؟

طبق مصوبه، مقدار مالیات تعیین شده برای فعالان مجازی تنها ۳ درصد از کل درآمد آن‌ها بوده که به نسبت وضعیت خوب شغلی این افراد، مبلغ قابل توجهی نمی‌باشد.

چرا باید مالیات فالوور در فضای مجازی پرداخت شود؟

 همان‌طور که می‌دانید امروزه اکثر مشاغل حتی مشاغل کوچک نیز مشمول پرداخت مالیات بر درآمد حاصل از کار خود می‌باشند؛ از آن‌جایی که مدتیست فعالیت‌های مجازی حرفه‌ای جای خود را به عنوان یک شغل شناخته شده در جامعه باز نموده‌اند بنابراین کسب مالیات از آن‌ها به عنوان یک حرفه لازم و جهت اجرای عدالت مالیاتی نیز ضروری می‌باشد.

از طرفی چون مشاغل مجازی رشد پرسرعتی داشته و توانسته‌اند درآمدهای خوبی از راه تبلیغات کسب کنند بنابراین پرداخت ۳ درصد از درآمد آن‌ها رقم قابل توجهی نخواهد بود.

احتیاط و ملاحظاتی در عملی ساختن این طرح

قطعا برای اجرای طرح اخذ مالیات از فعالان مجازی نمی‌توان تنها از یک بعد به موضوع نگریست بلکه لازم است از دید این افراد نیز به بررسی و تحلیل طرح بپردازیم؛ از آن‌جایی که این فعالیت مجازی به عنوان شغل بسیاری از اینفلوئنسرها محسوب می‌گردد و این‌که آن‌ها برای جمع‌آوری این تعداد بالای دنبال‌کننده زحمات بسیاری کشیده و هزینه‌هایی نیز برای تولید محتوا متحمل شده‌اند تا امروز بتوانند از طریق تبلیغات مجازی به هزینه‌های اولیه خود برسند بنابراین لازم است تا هنگام تعیین مالیات بر درآمد آن‌ها، به هزینه‌های صرف شده جهت تولید محتوایشان توجه کافی شده و آن هزینه‌ها در کاهش مالیات تعیین شده لحاظ گردد.

بدیهیست که در صورت عدم توجه به این امر، امکان پرداخت ننمودن این مالیات و نیز گرایش اینفلوئنسرهای ایرانی به پلتفرم‌های خارجی و همکاری با آن‌ها افزایش خواهد یافت.

چنانچه سوالی در رابطه با مشکلات مالیاتی دارید میتوانید با تماس با کارشناسان ترازینه مشاوره مالیاتی بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)